آشنایی با گل و گیاه

معرفی بهترین سبزیجات سبز رنگ برای سلامتی بدن

بهترین سبزیجات سبز رنگ
5/5 - (1 امتیاز)

بهترین سبزیجات سبز رنگ چه سبزیجاتی هستن؟ استفاده از بهترین سبزیجات سبز رنگ بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستن. این سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و همچنین کالری پایینی هستن. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات سبز رنگ برای سلامتی شما فواید خیلی زیادی داره که از این فواید میشه به کاهش خطر چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا اشاره کرد. اگه که دوست دارید با این سبزی ها آشنا بشید تا پایان این مقاله با رزفارست همراه باشید. در این مقاله ما سالم ترین سبزیجات سبز رنگ رو بهتون معرفی میکنیم تا به رژیم غذاییتون اضافشون کنید.

7 تا از بهترین سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات برگ سبز از محبوب ترین و پر مصرف ترین سبزیجات هستن که بخش مهمی از رژیم های غذایی سالم رو به خودشون اختصاص میدن. این سبزیجات پر خاصیت از یک طرف سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستن و از طرف دیگه کالری کمی در خودشون ذخیره کردن. به همین دلیل استفاده از اونا در رژیم غذایی روزانه فواید زیادی برای بدن داره.

7 تا از بهترین سبزیجات سبز رنگ

خرید گیاهان آپارتمانی با قیمت و کیفیت عالی

خواص تغذیه‌ای سبزیجات سبز

همه انواع ویتامین ها ویتامین‌های محلول در چربی یا محلول در آب، در مقادیر زیادی در سبزیجات پیدا میشن. پس بنابراین، اگه دنبال منابع طبیعی ویتامین‌های محلول در آب مثل B و C و یا ویتامین‌های محلول در چربی A و K هستین، سبزیجات سبز بهترین انتخاب شماست. سبزیجات سبز علاوه بر این که منبعی غنی از ویتامین‌ها هستن، حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن هستن که برای سلامتی خیلی مهمن.

مهم تر از همه اینه که، محتوای چربی در سبزیجات ناچیزه و در نتیجه اغلب در رژیم غذایی کاهش وزن استفاده میشن. پس بنابراین، افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی کم کالری برای کم کردن وزنشون هستن باید بیشتر روی خوردن سبزیجات سبز تمرکز کنن. سبزیجات اساساً فیبر بالایی دارن که این موضوع به جلوگیری از مشکلات هضم مثل یبوست کمک میکنه.

خواص تغذیه‌ای سبزیجات سبز

سبزیجات سبز رو چگونه طبخ کنیم؟

اگه میخواید سبزیجات سبز مواد مغذیتون رو حفظ کنن، لازمه که به روش‌های سالم طبخ بشن. سرخ کردن زیاد و یا بیش از حدشون باعث از بین رفتن مواد مغذیشون میشه و به همین خاطر خوردن سبزیجات سبز فایده ای نداره. بهترین روش پختی که از سبزیجات در برابر از دست رفتن مواد مغذی محافظت میکنه، قطعاً بخار پز کردنشونه. پختنشون بدون آب و با سرعت هم زدنشون در ماهیتابه از گزینه‌های دیگه پخت و پز سالم برای حفظ محتوای تغذیه‌ای سبزیجاته. هرگز سبزیجات رو نجوشونید به این دلیل که مقدار قابل توجهی از مواد مغذیشون از دست میره.

دیگر مقالات: نگهداری از گیاهان در تابستان

برگ چغندر قند

از زمان قرون وسطی ادعا میشد که چغندر قند برای سلامتی مفیده. به طور واقع چغندر قند ارزش غذایی شگفت انگیزی داره. در حالی که مصرف این ماده غذایی خیلی رایجه اما اکثرا برگش رو نادیده میگیرن. این مسئله باعث تاسفه چون که برگ چغندر قند خوراکی و سرشار از پتاسیم، کلسیم، ریبوفلاوین، فیبر و ویتامین های آ و کا هستش. تنها یک فنجون 144 گرمی از برگ چغندر قند پخته شده حاوی 220 درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ، 37 درصد از نیاز روزانه به پتاسیم و 17 درصد از نیاز روزانه به فیبره.

همچنین برگ چغندر قند حاوی آنتی اکسیدان های بتاکاروتن و لوتئینه که به کاهش خطر اختلال های چشمی مثل آب مروارید و دژانسیون وابسته به سن ماکولا کمک میکنه. شما میتونید برگ چغندر قند رو به سالاد، سوپ و خورشتتون اضافش کنید. برگ چغندر قند خوراکیه و ارزش غذایی بالایی داره. از جمله فواید برگ چغندر قند میشه به پیشگیری از اختلال های چشمی اشاره کرد.

برگ چغندر قند

کاهوی رومانیایی

کاهوی رومانیایی از سبزیجات سبز رنگ با برگ های تیره و بافتی ضخیمه. این کاهو منبع خوبی از ویتامین آ و ویتامین کا هستش که هر فنجون 47 گرمی ازش به ترتیب 82 درصد و 60 درصد از نیاز روزانه به ویتامین هایی رو که گفتیم تامین میکنه. علاوه بر این تحقیق انجام شده کاهوی رومانیایی روی موش ها نشون داده که باعث بهبود سطح لیپید خون میشه که نتیجش کاهش خطر بیماری قلبیه. اما برای انسان نیاز به مطالعات بیشتری هست. کاهوی رومانیایی از کاهوهای محبوبه که سرشار از ویتامین آ و ویتامین کا هست و مطالعه انجام شده روی موش ها نشون میده که باعث بهبود سطح لیپید خون میشه.

کاهوی رومانیایی

کاسنی

کاسنی نسبت به سبزیجات دیگه سبز رنگ کمتر شناخته شده ه و شاید دلیلش رشد سختش باشه. کاسنی رو میشه به صورت خام و پخته شده میل کرد. تنها نصف فنجون 25 گرمی از برگ کاسنی خام 72 درصد از نیاز روزانه به ویتامین کا، 11 درصد از نیاز روزانه به ویتامین ها و 9 درصد از نیاز به فولیک اسید رو تامین میکنه. همچنین کاسنی منبعی از کائمپفروله که مطالعات نشون میدن این آنتی اکسیدان به کاهش التهاب و ممانعت از رشد سلول‌ های سرطانی کمک میکنه. کاستی نسبت به سبزیجات دیگه سبز رنگ کمتر شناخته شده و دارای بافت حلقه ای ماننده. کاسنی حاوی چندین ماده مغذی از جمله آنتی‌ اکسیدان کائمپفروله که باعث کاهش رشد سلول‌ های سرطانی میشه.

کاسنی

برگ شلغم

برگ شلغم هم مشابه برگ چغندر قنده. برگ شلغم حتی از خود شلغم مغذی‌ تره و حاوی کلسیم، منگنز، فولیک اسید و ویتامین های آ، سی و کا هست. برگ شلغم طعم تندی داره و بیشتر به صورت پخته شده مورد استفاده قرار میگیره. برگ شلغم رو به عنوان سبزیجات چلیپایی در نظر میگیرن و تحقیقات انجام شده نشون میده که باعث کاهش خطر وضعیت های سلامتی مثل بیماری قلبی، سرطان و التهاب میشه. همچنین برگ شلغم حاوی چندین آنتی‌اکسیدان مثل گلوکوناستورتین، گلوکوتروپائولین، کوئرستین، میریستین و بتاکاروتنه که همگی در کاهش استرس نقش دارن. برگ شلغم از سبزیجات چلیپاییه. مطالعه های انجام شده نشون میدن که برگ شلغم باعث کاهش استرس در بدن میشه و همچنین به پایین آوردن خطر بیماری قلبی، التهاب و سرطان کمک میکنه.

برگ شلغم

اسفناج

اسفناج از محبوب ترین سبزیجات سبز رنگه که به راحتی میشه در انواع دستور های غذایی مثل سوپ، سس، اسموتی و سالاد ازش استفاده کرد. اسفناج ارزش غذایی تحسین برانگیزی داره. یک فنجون گرمی از اسفناج خام 181 درصد از نیاز روزانه شما رو به ویتامین کا، 56 درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ و 13 درصد از نیاز روزانه به منگنز رو تامین میکنه. همچنین اسفناج حاوی فولیک اسیده که نقش کلیدی در تولید گلبول های قرمز و پیشگیری از نقص لوله عصبی در دوران حاملگی بر عهده داره.

یک مطالعه انجام شده نشون داده که نقص لوله عصبی در جنین به خاطر مصرف پایین فولیک اسید در سه ماه اول حاملگیه و با مصرف این ماده میشه از این وضعیت پیشگیری کرد. جدای مصرف مکمل‌ های ویتامین، خوردن اسفناج یک روش فوق العاده برای افزایش فولیک اسید دریافتی در دوران حاملگیه. اسفناج از سبزیجات زرد رنگ بسیار محبوبه که به روش‌ های مختلفی میشه ازش استفاده کرد. اسفناج منبع خیلی خوبی از فولیک اسیده که به پیشگیری از نقص لوله عصبی در جنین موقع حاملگی کمک میکنه.

اسفناج یکی از گیاهانیه که مناسب کاشت در اواخر تابستونه اگه دوست دارید با سایر این گیاهان آشنا بشید مقاله آخر تابستون چه سبزیجاتی بکاریم رزفارست رو مطالعه کنید.

اسفناج

شاهی

شاهی از سبزیجات آبزیه و شباهت زیادی به آروگولا و خردل سبز داره. شاهی خاصیت درمانی داره و قرن های زیادیه که به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار میگیره. با این وجود هیچ مطالعه انجام شده روی انسان‌ ها این فایده رو تأیید نمیکنه. مطالعه های آزمایشگاهی تایید میکنن که عصاره شاهی برای مورد هدف قرار دادن سلول های سرطانی، تضعیف تولید مجدد سلول های سرطانی و حملات اونا مفیده. به خاطر طعم کمی تلخ و تند این سبزی میشه طعم فوق العاده ای به غذاها داد. قرن های زیادی از شاهی به عنوان یک گیاه دارویی استفاده میشده. مطالعه های آزمایشگاهی هم نشون میدن که شاهی به درمان سرطان کمک میکنه اما مطالعه های انجام شده روی انسان ها این اثر رو تایید نکردن.

شاهی

آروگولا

آروگولا از سبزیجات سبز رنگه که اسم های مختلفی مثل راکت و روکولا هم داره. این سبزی طعم کمی فلفلی داره و به راحتی میشه از برگ هاش در سالاد یا به عنوان چاشنی استفاده کرد. همچنین از آروگولا به عنوان ماده آرایشی و دارویی هم استفاده میشه. آروگولا هم مثل سبزیجات دیگه سبز رنگ حاوی مواد مغذی مثل کاروتنوئیدها  و یتامین ب و ویتامین کا هست.

همچنین این ماده غذایی یکی از بهترین منابع نیترات خوراکیه که این ترکیب در بدن به نیتریک اکسید تبدیل میشه. گرچه فواید نیترات خیلی مورد بحث قرار گرفته اما برخی مطالعه های انجام شده نشون میدن که این ماده باعث افزایش جریان خون میشه و با گشاد کردن رگ ها باعث کاهش فشار خون میشه. آروگولا از سبزیجات سبز رنگه که با نام های مختلف شناخته میشه. این سبزی سرشار از ویتامین ها و نیترات خوراکه که به کاهش فشار خون و بهبود جریان خون کمک میکنه.

آروگولا

کلم برگ

کلم برگ رو به عنوان یکی از مغذی ترین سبزیجات روی کره زمین در نظر میگیرن به این خاطر که سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هاست. به عنوان مثال یک فنجون 67 گرمی از کلم برگ خام 684 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین کا، 206 درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ و 134 درصد از نیاز روزانه به ویتامین سی رو تامین میکنه. همچنین کلم برگ حاوی آنتی اکسیدان هایی مثل لوتئین و بتاکاروتنه که باعث کاهش خطر چاقی ایجاد میشه به وسیله اکسیداتیو استرس میشه. کلم برگ سرشار از مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ویتامین ها به خصوص ویتامین های آ، سی و کا هست.

کلم برگ

کولارد سبز

کولارد سبز از خانواده کلم هاست و شکلی شبیه به کلم برگ داره. برگ های این ماده غذایی ممکنه طعم کمی تلخ داشته باشن. کولارد سبز منبع خوبی از کلسیم ویتامین‌ های آ، ب 9 و سی هست. همچنین به گفته سبزیجات سبز رنگ میشه کولارد سبز رو میشه یکی از بهترین منابع ویتامین کا دونست. در حقیقت یک فنجون 190 گرمی از کولارد سبز پخته شده 1045 درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین کا رو تامین میکنه.

نقش ویتامین کا در لخته شدن خون به خوبی شناخته شده. علاوه بر این تحقیقات بیشتری درباره توانایی این ویتامین در بهبود سلامت استخوان ها صورت گرفته. مطالعه انجام شده روی 72.327 خانم در بین سنین 38 تا 63 سال نشون داد که خانم هایی که کمتر از 109 میکرو گرم در روز ویتامین کا دریافت کرده بودن به طور قابل ملاحظه ای خطر شکستگی استخوان لگنشون بالاتر بود.

به همین خاطر میشه مصرف ویتامین کا و سلامت استخوان ها رو مرتبط دونست. کولارد سبز برگ های ضخیم و طعم کمی تلخ داره. این سبزی یکی از بهترین منابع ویتامین کا هست که باعث کاهش و بهبود سلامت استخوان ها میشه.

کولارد سبز

بیشتر بخوانید:

افزایش سرعت رشد پتوس

چرا برگهای آگلونما زرد می‌شود

معرفی گل‌ها و گیاهان مناسب برای هدیه سالگرد ازدواج

سوالات متداول درباره بهترین سبزیجات سبز رنگ

بهترین سبزیجات سبز رنگ چه سبزیجاتی هستن؟

ما در این مقاله همه ی این سبزیجات رو بهتون معرفی کردیم

سبزیجات سبز چه خواصی دارن؟

اگه دنبال منابع طبیعی ویتامین‌های محلول در آب مثل B و C و یا ویتامین‌های محلول در چربی A و K هستین، سبزیجات سبز بهترین انتخاب شماست. سبزیجات سبز علاوه بر این که منبعی غنی از ویتامین‌ها هستن، حاوی مقدار زیادی از مواد معدنی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم و آهن هستن که برای سلامتی خیلی مهمن.

سبزیجات سبز رو چگونه طبخ کنیم؟

بهترین روش پختی که از سبزیجات در برابر از دست رفتن مواد مغذی محافظت میکنه، قطعاً بخار پز کردنشونه. پختنشون بدون آب و با سرعت هم زدنشون در ماهیتابه از گزینه‌های دیگه پخت و پز سالم برای حفظ محتوای تغذیه‌ای سبزیجاته. هرگز سبزیجات رو نجوشونید به این دلیل که مقدار قابل توجهی از مواد مغذیشون از دست میره.

آیا شاهی خواص درمانی داره؟

شاهی از سبزیجات آبزیه و شباهت زیادی به آروگولا و خردل سبز داره. شاهی خاصیت درمانی داره و قرن های زیادیه که به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار میگیره. با این وجود هیچ مطالعه انجام شده روی انسان‌ ها این فایده رو تأیید نمیکنه.

خلاصه نکات مقاله بهترین سبزیجات سبز رنگ

سبزیجات سبز رنگ بخش مهمی از یک رژیم غذایی سالم هستن. این سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر و همچنین کالری پایینی هستن. داشتن یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات سبز رنگ برای سلامتی شما فواید خیلی زیادی داره که از این فواید میشه به کاهش خطر چاقی، بیماری قلبی، فشار خون بالا اشاره کرد.

سبزیجات برگ سبز از محبوب ترین و پر مصرف ترین سبزیجات هستن که بخش مهمی از رژیم های غذایی سالم رو به خودشون اختصاص میدن. این سبزیجات پر خاصیت از یک طرف سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و فیبر هستن و از طرف دیگه کالری کمی در خودشون ذخیره کردن. به همین دلیل استفاده از اونا در رژیم غذایی روزانه فواید زیادی برای بدن داره.

برای خرید گل و گیاه آپارتمانی با قیمت و کیفیت عالی رزفارست بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.