نگهداری از گل و گیاه

معرفی گیاه فیکوس لیراتا و نحوه نگهداری آن

معرفی گیاه فیکوس لیراتا
4.7/5 - (3 امتیاز)

گیاه فیکوس لیراتا از محبوب ترین و جذاب ترین گیاهان آپارتمانیه که میتونه منظره ای همیشه سبز و منحصر به فرد رو در دکوراسیون ایجاد کنه. به همین سبب در این محتوا به معرفی گیاه فیکوس لیراتا که از خانواده موراسه و تیره سرخ سانانه؛ پرداخته میشه.

معرفی گیاه فیکوس لیراتا و نحوه نگهداری آن

معرفی گیاه فیکوس لیراتا و نحوه نگهداری آن

معرفی گیاه فیکوس لیراتا میتونه، راهنمای خوبی برای افرادی باشه که این گیاه رو در منزل نگهداری میکنن. گیاه فیکوس لیراتا به گیاه فیکوس برگ ویلونی یا انجیری ویولونی هم شهرت داره. علت اینکه این گیاه رو فیکوس برگ ویولونی نامگذاری میکنن؛ داشتن برگ های پنج ضلعی شبیه ویولونه. به دلیل برگ های پهنن بهش انجیری ویولونی میگن.

اگه این گیاه در مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری در زمین کشت بشه؛ تبدیل به درختچه ای بسیار زیبا میشه. این گیاه به دلیل شرایط مساعد غرب آفریقا میوه هم میده.

نگهداری فیکوس

در معرفی گیاه فیکوس لیراتا به این نکته اشاره شده که این گیاه بومی مناطق گرمسیری و بارانی غرب آفریقا و کشورهایی مثل کامرونه در نتیجه باید در نگهداریش به رطوبت، دمای محیط و نور توجه زیادی بشه.

در صورتی که از این گیاه به خوبی مراقبت بشه؛ همواره سبز و باطراوته و میتونه با رشدش زیبایی زیادی به فضای آپارتمان بده.

  • آبیاری: میزان دقیق آبیاری این گیاه به اندازه گلدون و اندازه گیاه بستگی داره. اما به طور کلی میشه گفت بهترین زمان برای آبیاری فیکوس لیراتا، زمانیه که دو تا سه سانت از سطح خاک کاملا خشک شده باشه. بهتره روزی یک تا دو بار مقداری آب روی سطح برگ های این گیاه هم اسپری شود. این گیاه به دلیل داشتن برگ های بزرگ و پهن به آبیاری نسبتاً زیادی احتیاج داره چون برگ های پهن باعث افزایش تبخیر سطحی آب میشه. آبی که برای غبار پاشی روی برگ های این گیاه استفاده میشه باید عاری از املاح باشه به همین سبب توصیه میشه از آب تصفیه کن استفاده بشه یا آب مخصوص غبار پاشی 24 ساعت در یخچال نگهداری بشه؛ بعد باهاش غبار پاشی انجام بشه.  
  • نور مناسب: این گیاه به دلیل برگ های پهن و سبز رنگش مقدار زیادی فتوسنتز انجام میده در نتیجه نیاز نوریش نسبت به سایر گیاهان تقریباً زیاده. نور شدید و مستقیم مثل نور تابستون در حیاط خونه میتونه باعث سوختن برگ هاش بشه. به همین سبب توصیه میشه تا این گیاه در یک متری پنجره قرار داده بشه. کم نوری باعث ریزش شدید برگ های این گیاه میشه. گلدون گیاه باید به طوری در جلوی پنجره قرار بگیره که تمام قسمتهاش به طور مساوی نور رو دریافت کنن.
  • خاک مناسب: خاکی که برای این گیاه استفاده میشه باید از زهکشی بالایی برخوردار باشه در غیر این صورت گیاه ممکنه دچار خفگی ریشه بشه. پرلیت، کوکوپیت، کمی شن درشت، پیت ماس و کمی گیاخاک میتونه یک ترکیب عالی برای این گیاه باشه.
  • کوددهی: کاهش مواد مغذی خاک میتونه به گیاه آسیب‌های جدی وارد کنه به همین سبب توصیه میشه تا در فصل‌های بهار و تابستون ماهی یک بار به این گیاه کود داده بشه. کود مخصوص گیاهان آپارتمانی و یا کود های محلول در آب میتونه گزینه مناسبی برای فیکوس لیراتا باشه.
  • دمای مناسب: برای نگهداری این گیاه دمای 16 تا 25 درجه سانتیگراد رو در نظر بگیرید. دمای پایین یا دمای بالاتر از این حد میتونه به گیاه آسیب برسونه. این گیاه به هیچ وجه نباید در معرض باد کولر، اسپیلت و وسایل گرمایشی و سرمایشی دیگه قرار بگیرد.

پک ها کود رزفارست، غذای گیاهان شما!

با خرید پک های کود رزفارست، حدودا 6 ماه گیاهان خود را تغذیه کنید و از شادابی و طراوت آن ها لذت ببرید! آموزش استفاده و نحوه مصرف کود ها در پک ها وجود دارند و علاوه بر آن تیم پشتیبانی رزفارست، 24 ساعته پاسخگو می باشند. 

تکثیر فیکوس لیراتا

از طریق سه روش قلمه زدن، تکثیر برگ و خوابانیدن هوایی ساقه این گیاه رو میشه تکثیر کرد.

  • قلمه زدن: برای قلمه زدن گیاه باید در فصل بهار انتهای ساقه هایی که طول شون حداقل 10 سانتی متره رو انتخاب کنید. ساقه های مناسب برای قلمه زدن، ساقه هایی هستن که دارای حداقل یک برگ و سه جوانه باشن. از زیر جوانه سوم ساقه برش داده میشن؛ در صورت داشتن بیش از یک برگ، برگ های انتهایی ساقه چیده میشن. بعد از قطع ساقه، باید تا 24 ساعت در سایه یا یک لیوان آب قرار داده بشن. بعد از این که شیره آوندهای غذایی ساقه به خوبی خارج شدن؛ انتهای ساقه رو به هورمون ریشه زایی آغشته کنید و ساقه رو به ظرفی پر از ماسه های شسته شده منتقل کنید. در معرفی گیاه فیکوس لیراتا باید به این نکته اشاره کرد که این گیاه جزو گیاه های سخت ریشه زاست؛ ممکنه دو ماه ریشه دار شدن ساقه هاشون طول بکشه. ظرف پر از ماسه رو برای ریشه زایی در دمای 25 درجه قرار بدید.
  • خوابانیدن هوایی ساقه: انتخاب نوع ساقه در این روش هم بسیار مهمه. ساقه های جوان و سالم برای این کار باید انتخاب بشن. در هنگام انتخاب ساقه باید دقت داشت که ساقه به پایه اصلی یعنی گیاه مادر متصل باشه. بعد ساقه انتخاب شده رو روی سطح خاک قرار میدن. گیاه پس از مدتی ریشه میده و رشد میکنه. زمانی که ریشه دهی کامل شد گیاه جدید از قسمت زیر ریشه ها بریده میشه و به گلدون جدید منتقل میشه.
  • تکثیر برگ: در معرفی گیاه فیکوس لیراتا یکی از روش هایی که برای تکثیر این گیاه ازش نام برده میشه تکثیر برگه. برای این کار کافیه تا برگ های جوان و کاملاً سالم انتخاب بشن و بعد برگ ها از انتهای ساقه بریده بشن و در خاک ماسه ای یا یک لیوان آب قرار داده بشن. افزودن هورمون ریشه زایی به انتهای برگ میتونه روند ریشه زایی رو تسریع کنه. پس از این که برگ ها ریشه دار شدن به گلدونی با خاک زهکشی و مناسب انتقال داده میشن.
فیکوس لیراتا ابلق

بیشتر بدونید: نگهداری از گیاه کروتون

فیکوس لیراتا ابلق

در معرفی گیاه فیکوس لیراتا برخی از رایج ترین گونه های این گیاه معرفی میشن. تنوع این گیاه بسیار بالاست به طوری که تا به حال بیش از 600 گونه از این گیاه کشف شده. فیکوس جنگلی برگ ریز، فیکوس پیچ، فیکوس معمولی، فیکوس برگ تبریزی، فیکوس بنجامینا، فیکوس برگ ویلونی، فیکوس لیراتا ابلق و فیکوس آلمانی جزو بیشترین انواع گل فیکوس هستن.

فیکوس لیراتا ابلق یکی از انواع گونه های این گیاهه که برگ هاش به رنگ سبز با لکه های روشن زرد یا لیمویی در حاشیه و کمی وسط برگ خودنمایی میکنن. نیاز نوری این‌ گیاه نسبت به انواع دیگر بیشتره.

ریشه دار کردن در مخلوط ماسه و پرلیت از طریق قلمه زدن میتونه بهترین روش تکثیر این گیاه باشه.

خدمتی رایگان از رزفارست، برای دریافت مشاوره درباره نگهداری از گل و گیاه خود تنها کافیست یا با شماره تلفن 77823049-021 تماس بگیرید و یا شماره تلفن خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید تا کارشناسان در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند!

گیاه فیکوس لیراتا ابلق به گیاه انجیر ربابی ابلق هم شهرت داره. این گیاه از راسته گل سرخ سانان و تیره موراسه و ارتفاعش در آپارتمان در نهایت به 3 متر میرسه. این گیاه در منطقه بومیش یعنی غرب افریقا ممکنه به 12 متر ارتفاع هم برسه. میوه های این درخت شبیه انجیر هستن و خاصیت دارویی دارن. برگ های براق و چرمی شکل باعث شده تا این گیاه از محبوبیت ویژه ای در بین گیاهان آپارتمانی برخوردار باشه.

دیگر مطالب: گیاهان دور کننده حشرات

خواص گل فیکوس

گل فیکوس در هر نوعی که باشه دارای خواص منحصر به فردیه. در معرفی گیاه فیکوس لیراتا به خواصش اشاره میکنیم. اشاره به خواص در معرفی گیاه فیکوس لیراتا باعث میشه تا افراد نسبت به نحوه نگهداری این گیاه اشتیاق بیشتری نشون بدن.

  • تصفیه هوا: اولین و مهمترین خاصیت این گل رو میشه تصفیه هوا در نظر گرفت. سبک زندگی صنعتی باعث شده تا هوای منزل پر از مواد آلرژن و مواد سمی باشه. وجود این گیاه در خانه سموم و آلرژن ها رو از بین میبره و اکسیژن هوا رو هم چند برابر میکنه. وجود این گیاه در خونه باعث کاهش تنش های روانی میشه و انرژی مثبت زیادی رو در خونه منتشر میکنه.
  • خواص دارویی: میشه از گیاه فیکوس داروهایی برای درمان بیماری هایی مثل ماستوپاتی، بواسیر، یبوست، اختلالات دیسنتی و اختلالات گوارشی تولید کرد. مردم فیلیپین از شیره تنه این درخت دارویی مخصوص بیماری های کبدی تهیه میکنن. میشه از پوست تنه درخت، ریشه و برگ های این گیاه دارویی برای درمان زخم و کبودی ها تهیه کرد. همچنین از برگ این درخت میشه دارویی برای عطسه و سرفه های شدید تهیه کرد. ترکیب پوست تنه درخت با برگ های این گیاه میتونه برای سردرد های روماتیسمی هم مفید باشه. برگ های این گیاه خاصیت آنتی اکسیدانی بسیار قوی دارن در نتیجه میشه ازشون داروهای ضد میکروبی قوی تهیه کرد.

به این موضوع باید توجه کرد که استفاده دارویی از گل فیکوس باید تحت‌نظر پزشک باشه و افراد نباید بدون نظر پزشک از این گیاه استفاده کنن.

اگه در خونه حیوان خونگی نگه میدارید یا فرزند خردسال دارید؛ این گیاه را دور از دسترسشون قرار بدید چون شیره این گیاه میتونه حساسیت زا و مسمومیت زا باشه. جویدن برگ های این گیاه میتونه باعث حالت اسهال و استفراغ در افراد بشه.

خواص گل فیکوس

علت لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا

لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. کم آبی یا پر آبی، جریان هوای سرد روی برگ های گیاه بعد از مه پاشی، قرار گرفتن گیاه روبروی کولر، حملات آفت هایی مثل قارچ و عدم تهویه مناسب محیط میتونن از دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های این گیاه باشن. در صورتی که گیاه با این مشکلات روبرو شد باید مه پاشی گیاه رو متوقف کرد، گیاه رو به محلی با تهویه مناسب برد و از نور مستقیم خورشید دور نگهش داشت.

در صورتی که وضعیت گیاه خوب نشد؛ باید گیاه رو نزد گیاه پزشک ببرید تا در صورت حملات آفاتی مثل قارچ سم متناسب تجویز بشه تا مشکل گیاه برطرف بشه.

سوالات متداول درباره معرفی گیاه فیکوس لیراتا

آبیاری گیاه فیکوس چقدر باید باشه؟

میزان دقیق آبیاری این گیاه به اندازه گلدون و اندازه گیاه بستگی داره. اما به طور کلی میشه گفت بهترین زمان برای آبیاری فیکوس لیراتا، زمانیه که دو تا سه سانت از سطح خاک کاملا خشک شده باشه …

با چه روشی هایی میتونیم فیکوس رو تکثیر کنیم؟

قلمه زدن
خوابانیدن هوایی ساقه
تکثیر برگ

خواص گل فیکوس چیه؟

از جمله خواص این گیاه میشه به تصفیه کنندگی هوا و خواص دارویی اشاره کرد …

علت لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا چیه؟

لکه های قهوه ای روی برگ فیکوس لیراتا میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. کم آبی یا پر آبی، جریان هوای سرد روی برگ های گیاه بعد از مه پاشی، قرار گرفتن گیاه روبروی کولر، حملات آفت هایی مثل قارچ و عدم تهویه مناسب محیط میتونن از دلایل ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های این گیاه باشن …

خلاصه نکات مقاله معرفی گیاه فیکوس لیراتا

گیاه فیکوس لیراتا، گیاهی از خانواده موراسه که بومی غرب آفریقاست و در مناطق نیمه گرمسیری و پر باران به خوبی رشد میکنه. این گیاه به دلیل داشتن شکل جذاب، جزو گیاهان آپارتمانیه.

با مطالعه معرفی گیاه فیکوس لیراتا میشه اطلاعات لازم در خصوص نور، رطوبت، خاک و کود لازم برای نگهداری گیاه فیکوس لیراتا رو به دست آورد. خاک با زهکشی بالا، نور غیر مستقیم، قرار دادن گیاه در خاکی با ترکیبی از کوکوپیت، پیت ماس، پرلیت و گیاخاک، مه پاشی روزی یک بار از مهم ترین نکات مربوط به نگهداری این گیاهه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *