نگهداری از گل و گیاه

همه چیز درباره نگهداری گیاه گازمانیا

معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا
امتیاز یادتون نره!

مطالبی در خصوص معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا به طرفداران این گیاه کمک میکنه تا بتونن گیاهی زیبا و درختچه ای رو در آپارتمان نگهداری کنن. گیاه گازمانیا گیاهی آپارتمانی از خانواده آناناسیانه. ستاره سرخ نام دیگه این گیاهه، این گیاه در مناطق مرطوب و بارانی به نهایت رشدش میرسه.

معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا

معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا

✅در بخش معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا ابتدا فیزیولوژی گیاه مورد بررسی قرار میگیره.✅

نام انگلیسی این گیاه scarlet star به معنی ستاره آتشینه. این گیاه بیشتر از 120 گونه،گونه ی گلدار داره. گیاهان جنس گازمانیا ساقه ندارن و جزو گیاهان همیشه سبز به شمار میرن‌. آمریکای مرکزی، آمریکای جنوبی، جنوب مکزیک، غرب هند و فلوریدا مناطق بومی گازمانیا به حساب میان. اسم این گیاه از نام داروساز و طبیعت شناس مشهور اسپانیایی آناستازیا گازمان گرفته شده. در قسمت وسط گیاه یک فرورفتگی دیده میشه که به این فرورفتگی فنجان گفته میشه در قسمت فنجان باید دائما آب ریخته بشه و هر چند وقت یکبار آبش عوض بشه.

  • شرایط محیط رشد: آب و هوای گرم با رطوبت بالا بهترین شرایط برای رشد این گیاهه. بهترین دمای برای رشد این گیاه 15 تا 30 درجه سانتیگراد در نظر گرفته شده. این گیاه در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد از بین میره. دمای بالای 30 درجه سانتیگراد هم موجب خشک شدن گیاه میشه.
  • خاک مناسب: خاکی که برای گل گازمانیا در نظر گرفته میشه باید زهکشی بالایی داشته باشه. لوم و مخلوطی از شن، پرلیت و ورمی کمپوست و کمی پیت موس میتونه بهترین ترکیب برای گازمانیا باشه‌.
  • کف گلدون گیاه حتماً باید چند سوراخ برای خارج کردن آب اضافی داشته باشه. گلدون های سرامیکی میتونن بهترین گزینه برای نگهداری این گیاه باشن.
  • آبیاری گازمانیا: در فصل بهار و تابستون آبیاری این گیاه باید بیشتر از فصل پاییز و زمستون باشه. در هنگام آبیاری افراد باید دقت کنن که خاک طوری مرطوب نشه که حالت غرقابی پیدا کنه. به طور کلی آبیاری این گیاه باید به اندازه ای باشه که هیچ وقت خاکش خشک‌ نشه و همیشه مقدار کمی رطوبت داشته باشه. آبی که به این گیاه داده میشه باید بدون کلر باشه؛ به همین خاطر توصیه میشه 24 ساعت قبل آبیاری، آب گیاه 24 ساعت در فضای باز قرار داده بشه تا کلرش از بین بره. میشه از مواد کلر زدا هم برای از بین بردن کلر آب استفاده کرد. افراد باید به آبی که داخل فنجون گیاه ریخته میشه هم توجه زیادی کنن. آب مقطر تا ارتفاع 2.5 سانتی متر باید در فنجون گیاه ریخته بشه. برای جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها، ایجاد بیماری و پوسیدگی در گیاه باید در فصل تابستون و بهار هر 3 هفته یکبار و در فصل زمستون هر 4 روز یکبار آب داخل فنجون عوض بشه. ارتفاع آب در فصل زمستون هم باید کمتر باشه.

روش تکثیر گل گازمانیا

کاشت بذر گل و کاشت پاجوش ها دو روش اصلی تکثیر گل گازمانیاست. گل گازمانیا در طول عمرش یکبار گل میده؛ بعد گلدهی این گل کم کم رو به تحلیل میره و با تولید پاجوش به بقاش ادامه میده‌. پاجوش هایی که پای گیاه مادری در میان رو میشه جدا کرد و مجددا توی یه گلدون کشت کرد. همیشه گل گازمانیا بعد گلدهی تولید پاجوش نمیکنه؛مشاهده شده که خیلی وقت ها که شرایط رشدی گیاه مساعد بوده گیاه پاجوش هایی رو تولید کرده؛ پاجوش باید به موقع از گیاه مادری جدا بشه. بهترین موقع جدا کردن پاجوش زمانیه که اندازش به 8 سانتی متر میرسه.

وقتی پاجوش به اندازه مطلوب رسید؛ با یک چاقوی تمیز به آرومی بدون اینکه پا جوش صدمه ببینه از خاک جدا میشه و توی یه بستر مناسب کشت میشه.

بیشتر بخونید: شرایط آبیاری گیاهان آپارتمانی

خاک کاکتوس به همراه کمی خزه اسفنگوم میتونه بهترین خاک برای پاجوش گازمانیا باشه. افراد باید دقت کنن که پاجوش گازمانیا در نور غیر مستقیم قرار بگیره و تا شش ماه بعد کاشت کود بهش داده نشه.

انواع گل گازمانیا

نگهداری گل گازمانیا در منزل

هنگام معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا به مطالبی در خصوص نگهداری این گل در منزل پرداخته میشه.

  • نور: در معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا به نیاز نوری این گیاه توجه خاصی میشه. اگه به نور این گیاه توجه نشه مثلاً گیاه در نور مستقیم قرار داده بشه سوختگی برگ در اون دیده میشه و گیاه از بین میره. از طرفی کم نوری و محیط تاریک هم میتونه به گیاه آسیب بزنه. نور پنجره های شرقی و غربی میتونه بهترین نور برای این گیاه باشه. این گیاه باید در مکانی کاملاً روشن و پرنور اما با نور غیر مستقیم قرار بگیره. محیط روشن و نور خوب باعث میشه که گیاه پاجوش های زیادی تولید کنه.
  • غبار پاشی: برای اینکه گیاه سرحال بمونه بهتره روزانه مقداری آب روی برگ هاش اسپری بشه. فقط باید زمانی این کار رو انجام بدید که نور روی برگ های گیاه قرار نگرفته باشه.
  • کوددهی: به طور کلی کوددهی نقش مهمی در رشد و نمو گیاه داره. میشه از کود های مایع مخصوص گیاهان آپارتمانی برای تغذیه این گیاه استفاده کرد و کود مایع روی برگ ها و خاک گیاه اسپری کرد. این گیاه به کود زیادی نیاز نداره و یک تا دو بار در سال در فصل‌های بهار و تابستون کوددهی براش کافیه.

انواع گل گازمانیا

جنس گازمانیا دارای واریته های مختلفه که از مهمترین واریته هاش میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  1. گازمانیا کانیفرا: این نوع گازمانیا بومی منطقه پرو و اکوادوره. گل این گیاه گلبرگ های بسیار زیادی داره که به صورت فشرده و متراکم قرار گرفتن. رنگ گلبرگ های این گیاه نارنجی یا قرمزه. نوک گلبرگ های گل به رنگ زرد دیده میشه، ارتفاع این گل میتونه تا 90 سانتیمتر هم برسه.
  2. گازمانیا دنیس: گونه گازمانیا دنیس به گونه گازمانیا فانوسی یا آناناس فانوسی هم مشهوره. این گیاه بومی آمریکای مرکزی و اکوادوره. در فصل بهار و تابستون برگ هایی که در وسط گیاه هستن به رنگ نارنجی مایل به قرمز در میان‌. این گونه نسبت به گونه های دیگه گازمانیا بیشترین مقاومت رو به کم نوری داره به طوری که در سایه عمیق و با نور لامپ های فلورسنت هم میتونه رشد کنه. تراکم گلبرگ های گل گازمانیا دنیس نسبت به کانیفرا خیلی کمتره. گل های این گل به رنگ قرمز آتشین و نارنجی دیده میشن؛ ساقه بلند قرمز رنگ از ویژگی های گل گازمانیا دنیسه. گلبرگ های گل گازمانیا دنیس تقریباً شبیه برگ های این گله.
  3. گازمانیا برترونیانا: این گل بومی منطقه پاناما و پورتوریکو بوده و گل هاش به رنگ قرمز، نارنجی و صورتی مشاهده میشن. برگک یا براکته های گل برترونیا شبیه فلس های ماهی یا فلس های مخروط کاج مشاهده میشن. در بین فلس های این گل، گل های کوچیک زیبایی شروع به روییدن میکنن. به گل های این گونه گل کشیده ماری هم میگن.
  4. گازمانیا وِلا: گونه ی گازمانیا ولا برگ هایی بلند، نوک تیز، چرمی و براق به رنگ سبز روشن داره. زمانی که گیاه به مرحله بلوغ و گلدهی میرسه رنگ برگ ها به سبز تیره در میان. گل های این گیاه به رنگ قرمز آتشی، زرد و صورتی دیده میشن. این گیاه گلبرگ هایی داره که به صورت لایه لایه روی هم قرار میگیرن. این لایه ها گل واره رو تشکیل میدن و در وسط گل واره گلی سفید رنگ و بسیار ریز به مرور تشکیل میشه. هرچقدر برگه های این گل به نارنجی نزدیک تر باشن گل عمر بیشتری داره.
  5. گازمانیا مونوستاچیا: این نوع از گازمانیا در اصل بومی جنوب فلوریدا و برزیله. ارتفاع این گیاه به حدود 40 سانتی متر میرسه. این گیاه باریکه و کمی انحنا در نوکش مشاهده میشه. گل‌های این گیاه استوانه ای شکله و در قسمت دمگل براکته هایی با اندازه کوچیک و به رنگ سبز با نوک سفید دیده میشه. در قسمت بالای گل نوار های طولی به رنگ ارغوانی مشاهده میشه.
  6. گازمانیا sanguinea: برگ های این گیاه به رنگ زرد، قرمز و سبز دیده میشه. گل های این گونه زرد رنگ بوده و به شکل لوله هستن.

مطالب دیگر: شرایط نگهداری و درمان انواع آگلونما | همه چیز درباره آگلونما

سوالات متداول در باره گل گازمانیا

بیشتر بخوانید:

معرفی گیاه مناسب پنجره غربی + عکس

خاک مناسب سانسوریا چیست؟

سوالات متداول درباره نگهداری گیاه گازمانیا

علت گل ندادن گازمانیا چی میتونه باشه؟

گازمانیا وقتی به بلوغ برسه باید به گل بشینه اما بعضی وقتا این اتفاق نمیفته؛ علت های زیادی مثل قرار دادن گل در هوای سرد و خشک، قرار دادن گیاه در نور کم، مغذی نبودن خاک و غبارپاشی نکردن گل میتونه باعث بشه گازمانیا به گل نشینه …

علت لکه های سفید روی برگ گازمانیا چیه؟

علت لکه های سفید روی برگ گازمانیا میتونه دلایل مختلفی داشته باشه. با توجه به شکل لکه ها میشه به علت لکه پی برد. لکه هایی که حالت سفیدک دارن و به راحتی از روی برگ پاک نمیشن، میتونه به دلیل حمله قارچ ها به وجود اومده باشه. لکه هایی که با کشیدن دستمال روی برگ به راحتی پاک میشن علتش میتونه مربوط به غبار پاشی برگ با آب املاح دار باشه …

چرا برگ گازمانیا قهوه ای میشه؟

علت های زیادی مثل کمبود آب، قرار گرفتن در هوای سرد، قرار گرفتن در نور زیاد، آبیاری بیش از حد میتونه باعث قهوه ای شدن برگ گیاه بشه. مثلاً آبیاری بیش از حد باعث پوسیدگی ریشه میشه و یکی از علائم پوسیدگی ریشه قهوه ای شدن برگه. کمبود آب هم باعث میشه که گیاه دچار تنش تشنگی و خشکی بشه و دچار قهوه ای شدن و خشک شدن برگ بشه …

چرا برگ گازمانیا کمرنگ میشه و به حالت زرد میرسه؟

کمبود مواد مغذی میتونه علت کمرنگ شدن برگ های گیاه باشه. استفاده از کود مخصوص گیاه های آپارتمانی و استفاده از خاک غنی میتونه این مشکل رو برطرف کنه.

معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا

خلاصه نکات مقاله نگهداری گیاه گازمانیا

توضیحاتی که درباره معرفی و نگهداری گیاه گازمانیا داده شد میتونه کمک کنه که دارندگان این گل با شرایط نگهداریش آشنا بشن و گیاهی با نشاط در خونه داشته باشن. جنس گازمانیا از خانواده بروملیدا یا آناناسیانه و بیش از ۱۱۰ گونه داره. این گیاه در طول عمرش یکبار به گل میشینه و بعدش به سمت پیری میره. غبار پاشی با آب بدون املاح به صورت روزانه، قرار دادن گیاه در پشت پنجره های شرقی و غربی، قرار دادن گیاه در خاک با زهکشی مناسب، کود دادن به گیاه سالی دوبار از شرایط نگهداری این گیاهه. اگه این گیاه در هوای سرد و خشک قرار بگیره برگاش حالت خشک و قهوه ای پیدا میکنن و از بین میرن. با توجه به گونه ی گیاه شکل گل ها میتونه متفاوت باشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *