نگهداری از گل و گیاه

نگهداری از نخل مرداب

نگهداری از نخل مرداب
3.6/5 - (8 امتیاز)

نخل مرداب یکی از گیاهان آپارتمانی زیبا و پرطرفداره که به اون پنجه کلاغی هم گفته میشه. همانطور که از اسم این گیاه پیداست، نخل مرداب بیشتر در باتلاق ها و مرداب ها رشد میکنه. البته پرورش و نگهداری از نخل مرداب سخت نیست و تنها کافیه تا شرایط محیطی مناسب برای رشد اون رو فراهم کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه نگهداری از این گیاه با ما همراه باشید.

خواص نخل مرداب در خانه

خواص نخل مرداب در خانه

در این مقاله از مجله گل و گیاه رزفارست میخوانید: این گیاه زیبا با گیاهان آپارتمانی دیگه تفاوت های بسیاری داره و افراد کمی هستند، که این گیاه رو در خانه خودشون پرورش میدن. اگر به دنبال یک گیاه خاص و متفاوت برای زینت منزلتان هستید، پنجه کلاغی رو فراموش نکنید.

اگر از ریزش مو شدید رنج می برید و یا دوست دارید، تا موهای پرپشت تری داشته باشید، گیاه نخل مرداب، راه حل مشکل شماست. چرا که یکی از مهم ترین خواص این گیاه زیبا، درمان کچلی و ریزش مو است. به شکلی که میشه از ترکیب اون با آویشن و بابونه، ریزش مو رو به سرعت درمان کرد.

البته این گیاه رو برای درمان ریزش مو مردان بیشتر توصیه می کنند و برای خانم ها کاربردی نداره.

خواص نخل مرداب در خانه

علت رشد نکردن نخل مرداب

نخل مرداب هم مثل هر گیاه دیگه ای نیاز به شرایط به خصوصی برای رشد و نگهداری داره. به همین خاطر اگر قصد دارید، تا این گیاه زینتی با برگهای چتری و سبز رنگش به خوبی رشد کنه، لازمه تا شرایط محیطی مناسب رو فراهم کنید.

  1. نور: یکی از مهم ترین فاکتورها برای نگهداری از نخل مرداب، نور مناسب و کافی است. نخل مرداب علاقه زیادی به نور خورشید نداره و بهتره در محیطی نگهداری بشه، که در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیره. اگر آفتاب به صورت مستقیم به برگ های این گیاه زیبا بتابه، برگ های اون میسوزند. در نتیجه گیاه پنجه کلاغی رو پشت پنجره ای قرار بدید، که با پرده پوشیده شده.
  2. دما: دمایی که برای نگهداری از نخل مرداب مناسب و لازمه، دمای بیشتر از 10 درجه سانتی گراد است. اگر در فصل زمستان برگ های این گیاه ریزش داشت، نگران نباشید، چرا که این اتفاق طبیعیه و هر سال رخ میده. نخل مرداب در فصل بهار دوباره جوانه میزنه و برگ های زیبا و سبز اون رشد می کنند.
  3. آبیاری: گیاه پنجه کلاغی چون در باتلاق و مرداب زندگی میکنه، نیاز به محیطی مرطوب داره. به شکلی که باید همیشه از رطوبت خاک اون اطمینان حاصل کنید. در فصل های گرم سال، مثل تابستان و بهار، لازمه تا هر روز این گیاه آبیاری بشه، اما در فصل زمستان میزان آب مورد نیاز گیاه کمتر میشه. برای اینکه گیاه شما به خوبی رشد کنه، لازمه تا از گلدان هایی استفاده کنید، که زهکشی مناسبی ندارند. چرا که در این صورت حالت باتلاقی در گلدان ایجاد میشه و آب مورد نیاز گیاه نیز تامین میشه. از اونجایی که نخل مرداب دوستدار سرما نیست، نباید از آب سرد برای آبیاری اون استفاده بشه.
علت زرد شدن برگ نخل مرداب

علت زرد شدن برگ نخل مرداب

دلایل مختلفی وجود داره، که ممکنه باعث زرد شدن و یا رنگ پریدگی برگهای این گل زینتی بشه. البته در نظر داشته باشید، که زرد شدن برخی از برگ ها و یا خشک شدن نوک اونها تا حدی طبیعیه و برای همه گیاهان اتفاق میفته.

یکی از رایج ترین دلایل برای زرد شدن برگها، نور مستقیم خورشید است. چرا که برخورد مستقیم نور خورشید به برگ های این گل، باعث زرد شدن و سوختن برگ های اون میشه.

دلیل دیگه ای که میشه برای زرد شدن برگ های گیاه نخل مرداب در نظر گرفت، آبیاری نادرست این گیاه است. چرا که مرطوب بودن محیط زندگی برای این گیاه لازمه و بهتره که زیر گلدانی این گیاه همیشه مقداری آب داشته باشه.

مواد مغذی و معدنی برای رشد تمام گیاهان فاکتور مهمیه و کمبود اون در خاک به مرور باعث زرد شدن برگ های گیاه میشه. لازمه تا با کوددهی مناسب گیاه رو تقویت کنید، تا از این مشکلات جلوگیری بشه.

البته همیشه مشکل زرد شدن برگ های این گیاه به دلیل عدم پرورش و نگهداری از نخل مرداب به صورت اصولی نیست و ممکنه سلامت گیاه به خطر افتاده باشه. بیماری های قارچی از دلایلی هستند، که باعث زرد شدن برگ های این گیاه آپارتمانی زیبا میشن.

یکی دیگه از دلایلی که باعث زرد شدن برگ های نخل مرداب میشه، پوسیدگی ریشه این گیاه است. البته برای بررسی این مورد لازمه تا از یک متخصص در زمینه گل و گیاه کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید:

طرز درست کردن جزیره برای گلدان

همه چیز درباره گل میخک

نگهداری از گیاه ناتال

کود مناسب برای نخل مرداب

کود مناسب برای نخل مرداب

یکی از اصول مهم در نگهداری از نخل مرداب، کوددهی درست این گیاه زیباست. این گیاه رو میشه در دسته گیاهان کم توقع قرار داد، که مراقبت از اونها کار ساده ای است. برای کوددهی میشه از کود های گیاهی و یا حیوانی استفاده کنید.

توجه داشته باشید، که کوددهی به موقع این گیاه در شادابی و طراوت اون نقش مهمی داره و لازمه که در فصل بهار به صورت مداوم فرآیند کوددهی انجام بشه. بهتره که در فصول رشد این گیاه زیبا، هر دو هفته یکبار به کوددهی اون بپردازید. در فصل زمستان انجام فرآیند کوددهی لازم نیست، چرا که برگ های گیاه ریخته و نیاز به مواد مغذی و یا معدنی نداره.

مضرات نخل مرداب

اصالت این گیاه که به اون نخل چتری هم گفته میشه به باتلاق های ماداگاسکار برمیگرده. البته از اونجایی که گیاه زیبا و سازگاری است، تا به حال در کشور های مختلف دنیا پرورش داده شده. این گیاه زیبا در جهان بیشتر از 500 گونه داره، که همه اونها در شرایط مرطوب رشد بهتری دارند. رنگ برگ های این گیاه سبز تیره است و حالتی زبر و خشن دارند. این گیاه اهل ماداگاسکار، میتونه تا یک متر رشد کنه و بلند بشه.

در دوره ای از این گیاه به عنوان عاملی برای دچار شدن به بیماری های آلزایمر و ام اس نام برده میشد. اما بعد از انجام بررسی های ممکن و آزمایش های لازم، این فرضیه بی اساس رد شد. تا به حال هیچ ضرری برای این گیاه ثابت نشده.

مضرات نخل مرداب

ایا نخل مرداب در اب رشد میکند

نخل مرداب رو به راحتی میشه در آکواریوم پرورش داد. چرا که این گیاه به رطوبت و آب علاقه بسیاری داره و محیط های آبی برای رشد اون مناسب است. البته برای رشد این گیاه در آب باید از یک گیاه جوان استفاده کرد و بهتره تا طول ساقه گیاه کمی از سطح آب بیشتر باشه. چرا که اگر برگ های این گیاه زیبا مدت زمان طولانی در آب قرار بگیرند، مطمئنا پوسیده میشن. البته در نظر داشته باشید، که به نوع ماهی که در آکواریوم شماست، هم باید توجه بشه.

قارچ نخل مرداب

آفات و قارچ های مختلفی گیاه نخل مرداب رو تهدید می کنند. به همین دلیل برای نگهداری از نخل مرداب هر از گاهی باید سلامت اون رو بررسی کنید.

  • اگه روی برگ های گیاه حشره های سفید رنگ و کوچک مشاهده کردید، لازمه که بلافاصله با سمپاشی اونها رو از بین ببرید. چرا که این حشرات به مرور به گیاه شما آسیب می زنند و برگ های اون رو ضعیف می کنند. بعد از اینکه از حشره کش استفاده کردید، لازمه تا مدتی برگ های گیاه رو با دستمال مرطوب تمیز کنید.
  • اگه برگ های گیاه پنجه کلاغی دچار در هم پیچیدگی شدند، بهتره که گیاه رو به یه منطقه پرنورتر ببرید.
  • اگه برگ های این گیاه چروک شده بودند، نگران نباشید، چرا که آفت و یا قارچ باعث این اتفاق نشده و به خاطر تابش نور مستقیم خورشید این شرایط رخ داده.
  • بهتره که از مواد براق کننده برای تمیز کردن برگ های گیاه استفاده نکنید، چرا که وقتی برگ ها در معرض نور خورشید قرار بگیرند، دچار سوختگی میشن.
  • اگر احساس کردید، که برگ های گیاه زرد و یا قهوه ای شدند، لازمه تا به صورت مرتب غبارپاشی کنید.
  • از مهم ترین آفت هایی که این گیاه به اون مبتلا میشه، کنه عنکبوتی است، که برای دفع اون لازمه تا آبیاری گیاه رو به صورت منظم انجام بدید. زمانی احتمال حضور این آفت بیشتر میشه، که محیط زندگی گیاه رطوبت لازم رو نداشته باشه. توجه داشته باشید، که کنه عنکبوتی میتونه برگ های گیاه رو خشک کنه و لکه های زرد رنگ روی اون ایجاد کنه.
نخل مرداب سرطان

دیگر مطالب:

نگهداری و بیماری های گیاه برگ عبایی

آموزش نگهداری گل قهر و آشتی در منزل

نگهداری از گیاه آلوئه ورا

نخل مرداب سرطان

در گذشته به اشتباه از گیاه نخل مرداب به عنوان یک گیاه سرطان زا یاد میشد. اما با پیشرفت علم و بررسی های انجام شده، این استدلال کاملا رد شد. در حال حاضر این گیاه هیچ خطری نداشته و باعث ایجاد بیماری هم نمیشه.

تکثیر و نگهداری از نخل مرداب

گیاه نخل مرداب رو میشه به دو روش مختلف تکثیر کرد. 2 روش تکثیر نخل مرداب:

  • تقسیم بوته: یکی از روش های آسان برای تکثیر این گیاه، تقسیم بوته است. البته باید تقسیم بوته رو در یک بازه زمانی مناسب و در فصل های گرم سال انجام بدید. برای انجام این روش لازمه که اوایل فصل بهار یا تابستون، بدون اینکه گیاه آسیبی ببینه به صورت کامل از گلدان خارجش کنید و بعد از قسمت ریشه گیاه رو به چندین بخش تقسیم کنید. بعد از اون نوبت به کاشت قسمت های جدا شده گیاه میرسه. باید هر کدام از این قسمت ها رو در یک گلدان با خاک مناسب بکارید و به درستی آبیاری کنید، تا گیاه به خوبی رشد کنه. البته توجه داشته باشید، که این روش برای گیاهی مناسبه که ریشه های سالمی داشته باشه.
  • قلمه زدن: قلمه زدن باید از طریق ساقه گیاه انجام بشه. از قسمت انتهایی گیاه نخل مرداب چند ساقه رو با استفاده از یک چاقوی تیز جدا کنید. بعد از اون لازمه تا برگ های گیاه رو به خوبی کوتاه کنید. برای کاشت گیاه لازمه که اون رو به صورت وارونه در خاک مناسب بکارید، تا گیاه ریشه دار بشه. البته میشه از آب هم به جای خاک استفاده کرد. بعد از اینکه ریشه های گیاه رشد کرد، لازمه تا اون رو در یک گلدان مناسب قرار بدید و به نگهداری از نخل مرداب جوان خود بپردازید.
گیاه پنجه کلاغی

سوالات متداول درباره نگهداری از نخل مرداب

خواص نخل مرداب چیه؟

اگر از ریزش مو شدید رنج می برید و یا دوست دارید، تا موهای پرپشت تری داشته باشید، گیاه نخل مرداب، راه حل مشکل شماست. چرا که یکی از مهم ترین خواص این گیاه زیبا، درمان کچلی و ریزش مو است. به شکلی که میشه از ترکیب اون با آویشن و بابونه، ریزش مو رو به سرعت درمان کرد. البته این گیاه رو برای درمان ریزش مو مردان بیشتر توصیه می کنند و برای خانم ها کاربردی نداره …

ایا نخل مرداب سرطان زاست؟

در گذشته به اشتباه از گیاه نخل مرداب به عنوان یک گیاه سرطان زا یاد میشد. اما با پیشرفت علم و بررسی های انجام شده، این استدلال کاملا رد شد. در حال حاضر این گیاه هیچ خطری نداشته و باعث ایجاد بیماری هم نمیشه …

ایا نخل مرداب در اب رشد میکنه؟

نخل مرداب رو به راحتی میشه در آکواریوم پرورش داد. چرا که این گیاه به رطوبت و آب علاقه بسیاری داره و محیط های آبی برای رشد اون مناسب است. البته برای رشد این گیاه در آب باید از یک گیاه جوان استفاده کرد و بهتره تا طول ساقه گیاه کمی از سطح آب بیشتر باشه. چرا که اگر برگ های این گیاه زیبا مدت زمان طولانی در آب قرار بگیرند، مطمئنا پوسیده میشن. البته در نظر داشته باشید، که به نوع ماهی که در آکواریوم شماست، هم باید توجه بشه …

چه زمانی نخل مرداب رو کوددهی کنیم؟

توجه داشته باشید، که کوددهی به موقع این گیاه در شادابی و طراوت اون نقش مهمی داره و لازمه که در فصل بهار به صورت مداوم فرآیند کوددهی انجام بشه. بهتره که در فصول رشد این گیاه زیبا، هر دو هفته یکبار به کوددهی اون بپردازید. در فصل زمستان انجام فرآیند کوددهی لازم نیست، چرا که برگ های گیاه ریخته و نیاز به مواد مغذی و یا معدنی نداره …

خلاصه نکات مقاله نگهداری از نخل مرداب

نخل مرداب که به گیاه پنجه کلاغی هم شناخته میشه، یکی از گیاهان آپارتمانی زیباست. اصالت این گیاه به باتلاق های ماداگاسکار برمیگرده و تا به الان بیشتر از 500 گونه برای اون شناخته شده. نگهداری از نخل مرداب کار سختی نیست و فقط لازمه تا شرایط محیطی مناسب برای اون فراهم بشه. این گیاه علاقه زیادی به آب داره و لازمه تا همیشه محیط گلدان اون مرطوب باشه. تکثیر این گیاه رو میشه از طریق قلمه زدن و یا تقسیم بوته انجام داد.

4 دیدگاه در “نگهداری از نخل مرداب

  1. محمد حسین گفت:

    سلام من شیراز زندگی میکنم پنجره تونم شمالی هست آیا میتونم نخل مرداب بخرم؟نور کافی براش تامین میشه؟

    1. کارشناس رزفارست گفت:

      سلام محمد حسین عزیز!
      نخل مرداب گیاهیه که گرما و رطوبت رو خیلی دوست داره و از لحاظ نور هم نیاز به نور زیاد غیر مستقیم داره . ولی نور خیلی زیاد هم ممکنه باعث سوختگی برگهاش بشه. شیراز هم افتاب خوبی داره اما پنجره شمالی نورگیر نیست. اگه نور خیلی زیاده یا خیلی کم جابجاش کنید تو طول روز

  2. زهرا گفت:

    نخل مرداب خیلی رطوبت میخواد برای رشد؟ من تو منطقه خشکی زندگی میکنم میتونم نخل مرداب داشته باشم؟

    1. کارشناس رزفارست گفت:

      سلام زهرا عزیز!
      این گیاه محیط مرطوب و گرم رو میپسنده و توش رشد میکنه!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *