نگهداری از گل و گیاه

نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار

نکاتی درباره نگه داری نخل ماداگاسکار
3/5 - (2 امتیاز)

استفاده از گل و گیاه توی خونه خیلی انرژی و حس خوبی به آدم میده و میتونه شادی بخش و آرام بخش هم باشه. اما نگهداری از گیاهان آپارتمانی راه و روش های مختلفی داره که بسته به نوع گیاهی که در خونه ازش نگهداری میکنیم متفاوته. برای دونستن اینکه هر گیاهی رو چجوری آبیاری کنیم یا چه نور و خاکی براش مناسبه و… باید اول گونه گیاهی گیاهمون رو بشناسیم و بدونیم از چه گروهیه و بعد به بررسی نکات مهم در نگهداریش بپردازیم. پس اگه نخل ماداگاسکار دارید مقاله نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار رو از دست ندید!

عناوین مهم و نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار🌱

عناوین مهم و نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار🌱

در این مقاله قراره نکاتی درباره نگهداری نخل ماداگاسکار بهتون یاد بدیم. نخل ماداگاسکار با نام علمی Pachypodium از خانواده خرزهره و گل دهندست. بومی ماداگاسکاره همونطوری که از اسمش هم مشخصه. گیاهی هستش که میتونه تا ارتفاع 6 متر هم رشد کنه اما توی گلدون هم میشه کاشتش. در گروه ساکولنت ها جای داره و میتونه با ساقه اش فتوسنتز انجام بده. بسیار مقاومه و ساقه ای ضخیم و آبدار داره.

🌳در مجله گل و گیاه رزفارست بخوانید: کروتون دارید؟ نگهداری از گیاه کروتون🌳

6 نکته کلیدی در نگهداری نخل ماداگاسکار

  • نخل ماداگاسکار یکی از گیاهانیه که زیبایی خاص و جذابی به فضای خونه میده و اگه اندازه و رشدش بیش از حد زیاد بشه میتونه تو حیاط خونه هم زیبایی ببخشه. نگهداری از نخل ماداگاسکار کار راحتیه و میتونین تو هر شرایط آب و هوایی با محیا کردن حداقل ها یه نخل ماداگاسکار جذاب و زیبا داشته باشید. با رسیدگی درست و رعایت نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار میتونید از گل های زیبایی که این گیاه داره لذت ببرید. در قسمت انتهایی این گیاه برگ ها رشد میکنن که گل ها هم از بین همون برگ ها ظاهر میشن. این گیاه به خشکی و کم آبی هم خیلی مقاومه اما نه به صورتی که بهش آب ندین. تو این مقاله نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار بهتون میگیم.
6 نکته کلیدی در نگهداری نخل ماداگاسکار

نحوه آبیاری نخل ماداگاسکار

درسته این گیاهیه که به کم آبی مقاومه اما مثل هر گیاهی نیاز به مقدار مشخصی آب داره و نباید بهش تشنگی بیش از حد داد. آب یکی ازمهمترین نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکاره. آب زیاد یا کم باعث تغییر شکل یا ضعیف شدن گیاهتون میشه. بهتره هر چند روز یکبار سطح خاک رو چک کنید به این روش که با فرو کردن یه خلال دندون یا سیخ چوبی در خاکش به اندازه دو تا سه سانتی متر ببینید خاک خشکه یا نه در صورت خشک بودن خاک آبیاری رو انجام بدید.

از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار اینه که چون این گیاه ساقه های گوشتی داره و آب رو در خودش ذخیره میکنه در اثر آبیاری زیاد دچار پوسیدگی میشه که یکی از علائم اولیه اش زردی و بی حالی برگ هاست. از طرفی کم آبی باعث میشه گیاه از آب ذخیره شدش استفاده کنه و این باعث خشکی برگ ها و در نتیجه تغییر در ظاهر گیاه میشه.

در نتیجه قبل از آبیاری حتما به روشی که گفتیم خاک رو تست کنید و بعد از اطمینان از خشک بودن خاک آبیاری گیاه رو انجام بدید این از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکاره. در صورت ممکن بهتره از آبی استفاده کنین که کمی مونده باشه یعنی آب لوله کشی رو در آبپاش بریزید و مدتی صبر کنید تا املاح و کلر آب ته نشین بشه و بعدش از آب برای آبیاری نخل ماداگاسکار استفاده کنین اینطوری ضرر کمتری به گیاهتون میرسه.

از دیگر نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار در آبیاری اینه که اگه برگ های جوان نوکشون سیاه شدن و حالت سوختگی پیدا کردن بهتره آبیاری رو کم کنین و زهکشی گلدونتون رو چک کنین.

🌳در مجله گل و گیاه رزفارست بخوانید: همه چیز درباره نخل ماداگاسکار و نحوه رشد و تکثیر این گیاه🌳

دمای مناسب نخل ماداگاسکار

دما یکی از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکاره که ممکنه زیاد مورد توجه قرار نگیره اما اینو بدونین که دما بسیار هم مهمه. این گیاه رو میتونیم جزء گیاهان گرما دوست طبقه بندی کنیم. چون به راحتی تا دمای 40 درجه رو تحمل میکنه البته ممکنه در دمای 40 درجه رشدش کمی متوقف بشه اما از بین نمیره پس میشه تو دسته گرما دوست ها قرارش داد.

البته اگه بتونین تو دمای بالا کمی غبار پاشی روی برگ های این گیاه انجام بدین باعث میشه سوختگی برگ ها کمتر اتفاق بیوفته و از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکاره. دمای بالای 10 درجه براش مناسبه و زیر 10 درجه براش اصلا خوب نیست چون بیشتر حجم سلول هاش رو آب گرفته و ساقه هایی گوشتی و آبدار داره و سلول هاش ممکنه دچار یخ زدگی بشن.

در کل بهترین دما برای نخل ماداگاسکار 20 تا 25 درجست که براش مطلوبه. برای اکثر گیاهان دمای 20 تا 25 درجه بسیار مناسبه و باعث رشد و نمو بیشتر گیاه میشه. دمای مناسب رو میتونیم یکی دیگه از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار بیان کنیم که خیلی مهمه.

نور مورد نیاز نخل ماداگاسکار

میشه یکی دیگه از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار رو عامل نور مطرح کرد. نور عامل مهمی در فتوسنتز تمامی گیاهانه که باعث غذاسازی برای گیاه میشه. غذا سازی در گیاه علاوه بر تامین انرژی برای گیاه و افزایش رشد رویشی باعث افزایش رشد زایشی یعنی گلدهی گیاه هم میشه.

نور برای تمامی گیاهان بسیار عامل مهمیه که برای هر گیاهی متفاوته مثلا بعضی گیاهان به نور مستقیم حساسن و نور زیاد باعث از دست رفتن آب و پژمردگیشون میشه اما برخلاف این بعضی از گیاهان بسیار نور دوست هستن و کمبود نور باعث عدم فتوسنتز درست و در نتیجه کمرنگ شدن برگ ها و بی حالی در گیاه میشه. اما درباره نور که از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار هستش باید اینطور بگیم که این گیاه به نور شدید و مستقیم خورشید مقاومه و نور دوسته اما بهتره از نور فیلتر شده در تابستون براش استفاده بشه.

یعنی نوری که از پشت شیشه میتابه. این گیاه به کم نوری و حالت سایه حساسه و حتما باید در مقابل نور قرار بگیره اگه دیدین گیاه شما برگ هاش رو از دست میده و برگ جدیدی جایگزین نمیکنه نیاز به نور داره اما مراقب باشید که در معرض آفتاب شدید قرارش ندین چون باعث سوختگی برگ هاش میشه و از نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار در خصوص نور این هست.

🌳در مجله گل و گیاه رزفارست بخوانید: همه چیز درباره گیاه کامپکت سرسبز 🌳

دمای مناسب نخل ماداگاسکار

🌱 نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار 🌱

خاک مناسب نخل ماداگاسکار

  • درباره خاک که از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکاره بهتره بیشتر بدونیم. خاک عامل دوم بعد از نوره که از عوامل مهم و نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار به حساب میاد که منشا تغذیه گیاه هم هست. خاک محلیه که علاوه بر تغذیه محل استقرار گیاه هم هست و این شامل قدرت آبرسانی خاک هم میشه. بستر یا خاک گیاه باید دارای زهکشی مناسبی باشه و آب اضافی رو از خودش خارج کنه و همچنین آب رو به مدت بیشتری در خودش حفظ کنه. بهتره کف گلدون رو به ضخامت 3 تا 5 سانتی متر سنگریزه درشت بریزید تا به زهکشی گلدون کمک کنه این یکی دیگه از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکاره که از اهمیت زیادی برخورداره. برای خاک مناسب نخل ماداگاسکار بهتره از خاکی ترکیبی استفاده کنید که از ماسه، پیت ماس و کمی ورمی کمپوست تهیه شده باشه. این خاکی سبکه که باعث میشه ریشه های گیاه بتونن خوب رشد و توسعه پیدا کنن. به خاطر همین موضوع، خاک از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار هستش که تغذیه گیاه رو به عهده داره. معمولا تعویض گلدون این گیاه هر دوسال یکبار بهتره انجام بشه. اما گاهی برخی از گیاهان رشدشون کند میشه و ممکنه بعد از چند سال نیاز به تعویض گلدون نباشه همچنین بعضی اوقات گیاه شما خوب رشد میکنه و نیازه که سر یک سال گلدونش رو عوض کنین.

رطوبت

  • بعضی گیاهان به رطوبت بالایی نیاز دارن یعنی علاوه بر آبیاری مداوم و منظم باید در زمان های مشخصی با اسپری یا دستگاه بخور اطراف گیاه رو مرطوب کنید تا رطوبت مورد نیازش تامین بشه. اما از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار که اهمیت چندانی نداره غبار پاشی هستش. البته اگه هفته ای یکی دوبار روی برگهای نخل ماداگاسکار رو با اسپری آب بپاشید میتونه تاثیر مفیدی برای براق و شاداب شدن برگ های نخلتون داشته باشه. به خاطر اهمیت کم غبارپاشی نمیتونیم اون رو از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار بدونیم. گرچه رطوبت خاک بسیار مهمه ولی رطوبت سطح برگ ضروری نیست. البته همیشه حواستون باشه که غبارپاشی نباید دم ظهر انجام بشه به خاطر اینکه لکه های زرد رنگی روی برگ ها ایجاد میشه که منجر به از بین رفتن زیبایی نخل ماداگاسکار میشه و کم کم برگ ها زرد تر شده و ممکنه از بین برن و ریزش برگ پیدا کنن. جایگزین شدن اونها کمی صبر و حوصله و زمان نیاز داره.
رطوبت

بیشتر بخوانید: 👇🏻 👇🏻 👇🏻 👇🏻

همه چیز درباره گیاه کامپکت سرسبز

روش های نگهداری درختچه های آپارتمانی

معرفی و نگهداری درخت انار| نمک برای درخت انار

کوددهی

  • کوددهی یکی دیگه از موارد و نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکاره به خاطر اینکه گلدون خاک کمتری رو بسته به گنجایشش نسبت به باغچه داره و با چندین بار آبیاری و همچنین استفاده گیاه از خاک کم کم مواد معدنی و مغزی خاک شسته یا مصرف میشه و بعد از شش ماه تا یک سال دیگه نمیتونه نیاز گیاه رو برآورده کنه پس نیاز به کوددهی و تغذیه گیاه از این طریق از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکاره که باید بهش توجه کرد. کوددهی در گیاهان آپارتمانی اصلی مهمیه که میتونه نجات بخش یا از بین برنده گیاه شما باشه. پس دقت در زمان و فصل مناسب و همچنین میزان و نوع کودی که به گیاهتون میدید خیلی مهمه. یکی از نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار هم همین توجه به کوددهی به موقع در گیاهه. سالی دوبار میتونید برای نخل ماداگاسکارتون کوددهی انجام بدید. یکی اوایل بهار و دیگری اوایل تابستونه که از کود های مخصوص آپارتمانی میتونید استفاده کنین. از دیگر نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار درباره کوددهی اینه که کوددهی بیش از اندازه میتونه باعث سوختگی حاشیه و نوک برگ ها بشه و در نهایت از بین رفتن گیاه رو منجر میشه. از کودهای مناسب این گیاه میتونیم کود NPK به نسبت مساوی استفاده کرد یعنی نسبت نیتروژن و پتاسیم و فسفر یکی باشه. بهتره که از کود رقیق شده استفاده کنین چون کود کامل و غلیظ باعث سوخته شدن برگ ها میشه. بهتره زمان کوددهی هم کمی بعد از آبیاری و در هوای خنک انجام بشه.

سوالات متداول درباره نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار

خاک مناسب نخل ماداگاسکار چیه؟

خاک مناسب نخل ماداگاسکار بهتره که از ماسه، پیت ماس و کمی ورمی کمپوست تهیه شده باشه …

دمای مناسب نگهداری نخل ماداگاسکار چیه؟

بهترین دما برای نخل ماداگاسکار 20 تا 25 درجست که براش مطلوبه …

نور مورد نیاز نخل ماداگاسکار چقدره؟

این گیاه به نور شدید و مستقیم خورشید مقاومه و نور دوسته اما بهتره از نور فیلتر شده در تابستون براش استفاده بشه …

نخل ماداگاسکار رو چجوری آبیاریش کنیم؟

بهتره هر چند روز یکبار سطح خاک رو چک کنید به این روش که با فرو کردن یه خلال دندون یا سیخ چوبی در خاکش به اندازه دو تا سه سانتی متر ببینید خاک خشکه یا نه در صورت خشک بودن خاک آبیاری رو انجام بدید …

خلاصه نکات مقاله نکاتی درباره نگهداری از نخل ماداگاسکار

  • نام علمی گیاه: Pachypodium🌹
  • نام فارسی: نخل ماداگاسکار🌱
  • خانواده: خرزهره🌸
  • زیستگاه: بومی ماداگاسکار و جنوب آفریقا🌺
  • احتیاط:⚠️ این گیاه سمیه و تیغ ها و شیره ی گیاه خطرناکه⚠️
  • حساسیت ها: به نور مستقیم و شدید آفتاب در فصل تابستون، آبیاری بیش از اندازه، دمای پایین تر از  درجه سانتی گراد، کوددهی بیش از حد
  • مقاومت ها: کم آبی💧
  • نیازهای اکولوژیکی: دمای 20-25 درجه مناسب بوده و آبیاری به موقع.

نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار: نخل ماداگاسکار از گیاهان مقاوم و سرسخته که اگه حواستون بهش باشه گیاهیه که چندین سال زینت بخش خونتون میشه و بعد هم میتونه یه گیاه زیبا تو باغچه شما باشه. پس با رعایت نکاتی در نگهداری نخل ماداگاسکار از این گیاه زیبا که گل های قشنگی هم داره غافل نشین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *