نگهداری از گل و گیاه

نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ

3.7/5 - (6 امتیاز)

بونسای جنسینگ یکی از گیاه های آپارتمانی با محبوبیت فراوان در میان دوستداران گل و گیاه است. نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ در این مقاله شرح داده شده. بونسای جنسینگ از زیباترین و پرطرفدارترین مدلهای بونساست که از پیوند زدن فیکوس روی جنسینگ میشه اون رو به دست آورد. این گیاه سازش بالایی داره و سرعت رشدش نسبت به بقیه بونسای ها بیشتره.

نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ چگونه است؟

نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ نسبت به سایر بونسای ها راحت تره. کافیه افراد کمی با این گیاه و شرایط نگهداریش آشنایی پیدا کنن اونوقت میتونن به راحتی بونسای های زیبایی پرورش بدن.  بونسای جنسینگ از خانواده موراسه و دارای برگ های سبز، نوک تیز و بیضی شکله.

برگای چرمی شکل با تنه عجیب باعث شکل منحصر به فرد این گیاه شده. این گیاه در انواع ابلق هم پرورش داده میشه. برای نگهداری در آپارتمان ها و پاسیو ها بونسای جنسینگ بهترین گزینس و دارای عمر طولانیه.

نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ چگونه است؟

در نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ باید به نور، میزان آبیاری، نوع خاک، دمای نگهداری، هرس به موقع و نحوه کوددهی توجه بشه.

نور: بونسای جنسینگ به شدت از محیط تاریک بیزاره و به کمبود نور سریع واکنش نشون میده. در کمبود نور برگ های این گیاه شروع به ریزش میکنن. بنابراین باید گیاه در یک محیط پر نور مثل پشت پنجره نگهداری بشه. همونطور که کمبود نور باعث آسیب به بونسای میشه؛ نور مستقیم و شدید خورشید هم میتونه باعث سوختگی برگ هاش بشه. به همین سبب توصیه میشه از گذاشتن بونسای جنسینگ در مقابل نور مستقیم و شدید خورشید پرهیز کنید.

آبیاری: نیاز آبی بونسای جنسینگ در حد متوسطه. در فصل های گرم مثل تابستون هفته ای دوبار و در فصل‌های سرد مثل زمستان هفته ای یکبار آبیاری کافیه. افراد باید توجه کنن که همیشه مقداری از خاک بونسای جنسینگ کمی مرطوب باشه. کم آبی میتونه باعث زردی برگ های گیاه بشه. پرآبی هم باعث خفگی ریشه شده و برای گیاه مضره.

خاک: خاک بونسای جنسینگ نقش بسیار مهمی در دوام گیاه ایفا میکنه. بهتره خاک جنسینگ از نوع سبک انتخاب بشه. خاک این گیاه باید علاوه بر سبک بودن باید قدرت زهکشی بالایی هم داشته باشه. 30 درصد این خاک میتونه از کوکوپیت، 10 درصد پرلیت، 10 درصد ماسه، 20 درصد خاک باغچه، 10 درصد کود دامی و 15 درصد ورمی کمپوست تشکیل شده باشه. گیاخاک یا خاک برگ هم میتونه باعث افزایش مواد مغذی خاک بونسای بشه.

کوددهی: برای کوددهی به بونسای جنسینگ میشه از اوایل بهار تا اواخر تابستان اقدام کرد. کوددهی در فصل خواب گیاه یعنی پاییز و زمستان به هیچ عنوان توصیه نمیشه. میشه از ویتامین های محلول در آب، کودهای آهن، اسید فسفریک و کودهای نیتروژن استفاده کرد. میشه کود مخصوص گیاهان آپارتمانی رو از فروشگاه های مربوط به کود و سم گیاهان آپارتمانی خریداری کرد و هر دو هفته یکبار در آب محلولشون کرد و به بونسای داد.

پک ها کود رزفارست، غذای گیاهان شما!

با خرید پک های کود رزفارست، حدودا 6 ماه گیاهان خود را تغذیه کنید و از شادابی و طراوت آن ها لذت ببرید! آموزش استفاده و نحوه مصرف کود ها در پک ها وجود دارند و علاوه بر آن تیم پشتیبانی رزفارست، 24 ساعته پاسخگو می باشند. 

حتما بخوانید:
نگهداری بامبو

معنا و مفهوم گل ها

بهترین زمان برای تعویض خاک گلدان

راه های تامین رطوبت گیاهان

تمیز کردن برگ گیاهان

نحوه نگهداری بونسای فیکوس میکروکارپا

بونسای فیکوس میکروکارپا با بونسای جنسینگ متعلق به یک خانواده یعنی خانواده موراسه هستن. درخت فیکوس میکروکارپا در مناطقی با آب و هوای گرم به خوبی یافت میشه. این درخت بومی چینه و در فصول و سنین مختلف به میوه و گل میشینه.

نحوه نگهداری از این بونسای با نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ تقریبا مشابهه.

  • نور: این گیاه به محیط روشن با نور غیر مستقیم نیاز داره. در طول ماه های فصل زمستان که تابش نور خورشید مستقیم و شدید نیست میشه این گیاه رو در روزهای آفتابی زمستان کمی بیرون از منزل نگهداری کرد.
  • خاک: مخلوطی از شن، ماسه و خاک رس، کمی خاکبرگ، ورمی کمپوست و پیت مخلوط مناسبی برای نگهداری بونسای فیکوس میکروکارپاست.
  • درجه حرارت: بهترین درجه حرارت برای نگهداری این گیاه محدوده دمایی 20 تا 26 درجه سانتیگراده.
  • آبیاری: این بونسای جزو گیاهان با نیاز آبی زیاده به خاطر همین باید هر روز آبیاری بشه.

علت سیاه شدن برگ بونسای جنسینگ

علت سیاه شدن برگ بونسای میتونه وابسته به عوامل متعددی باشه. بیماری لکه سیاه یا لکه برگی یکی از این عواملیه که در اثر حمله قارچ های بیماری زا به گیاه رخ میده. در صورتی که لکه های سیاه با حلقه های زرد روی برگ ها مشاهده شد؛ باید بلافاصله برگ هایی با چنین خصوصیاتی رو جدا کنید و مقداری قارچ کش با آب مخلوط کنید و به گیاه اسپری کنید.

آبیاری بیش از حد در محیط های تاریک، آبیاری بیش از حد در آب و هوای مرطوب باعث ایجاد این عارضه در گیاه میشه.

سوختگی جلو و حاشیه برگها: سوختگی جلوی برگ ها و حاشیشون میتونه بنا به دلایل مختلفی اتفاق بیفته.  آبیاری کم، قرار گرفتن گیاه در دمای بالا، کوددهی بیش از اندازه، استفاده از آفت کش های زیاد میتونه جزو این دلایل باشه.

در صورتی که برای برگ های بونسای این اتفاق افتاد؛ حدود 5 تا 7 سانتی متر از خاک سطحی رو برداشته و خاک سبک جدید جاش بریزید. بونسای جنسینگ به کمی رطوبت نیاز داره ممکنه در اثر کمبود رطوبت و گرم بودن هوا این اتفاق برای گیاه افتاده باشه به همین سبب توصیه میشه گیاه به یه مکان مرطوب تر  اما خنک تر منتقل بشه. بهترین دما برای نگهداری بین 20 تا 30 درجه سانتی گراده.

🌱آموزش تکثیر بونسای جنسینگ🌱

تکثیر بونسای جنسینگ

تکثیر بونسای جنسینگ از دو روش قلمه زدن و کاشت بذر امکان پذیره. بذر بونسای جنسینگ توسط بسیاری از گل فروشی ها عرضه میشه.

خدمتی رایگان از رزفارست، برای دریافت مشاوره درباره نگهداری از گل و گیاه خود تنها کافیست یا با شماره تلفن 77823049-021 تماس بگیرید و یا شماره تلفن خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید تا کارشناسان در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند!

تکثیر با استفاده از کاشت بذر

قبل از هر چیز باید خاک و بستر مورد نیاز کشت بذر رو آماده کرد. خاکی که دارای 50 درصد پیت ماس، 25 درصد کوکوپیت و 25 درصد ماسه باشه بهترین بستر برای کاشت بذر جنسینگه. بعد از آماده کردن بستر، از بین بردن آفت ها و قارچ های احتمالی در بستر، خاک با محلول سم قارچ کش و حشره کش به طور کامل شستشو میشه. بعد از شستشوی کامل 24 ساعت در هوای آزاد قرار گرفته و مجدداً برای از بین بردن اثرات مخرب سم خاک شسته میشه. اکنون بستر برای کاشت بذر آمادست.

پوسته بذرها شکافته شده و بذرها از داخل پوسته بیرون آورده میشن.

بذرهای بونسای رو روی خاک پخش کنید و مقداری خاک روی دانه های بونسای بریزید تا به خوبی بذرها پوشش داده بشن. تا 5 روز اول خاک باید کاملاً خیس باشه بعد از 5 روز، با استفاده از اسپری به بذرها آب داده میشه.

با استفاده از یک نایلون پلاستیکی شفاف روی گلدون کشیده میشه تا رطوبت مورد نیاز برای رشد بذر تامین بشه. لازمه تا روزانه به مدت 3 الی 4 ساعت نایلون از روی گلدون برداشته بشه. این کار از مشکلات قارچی جلوگیری میکنه.

یک روش راحت تر کشت بذر بونسای اینه که بذرها رو به مدت 5 تا 6 ساعت داخل آب گرم خیس کنید و بعد بذرها رو خارج کنید و بین دو دستمال مرطوب قرار بدید و دستمال رو در یک نایلون زیپی بگذارید و نایلون رو در یک جای گرم مثلا کنار شوفاژ یا بخاری قرار بدید.

هر چند ساعت یکبار رطوبت دستمال ‌ها چک میشه تا رطوبتشون از بین نره. بعد از اینکه بذرها جوانه زدن به گلدون منتقلشون کنید. قبل از خیس کردن بذر، باید بذرها از پوسته سختشون خارج بشن.

تکثیر بونسای از طریق قلمه زدن

به طور کلی از طریق قلمه ریشه، قلمه برگ و قلمه ساقه میشه یه گیاه رو تکثیر کرد. در تکثیر بونسای قلمه ساقه متداول تره‌. تکثیر بونسای از طریق قلمه ساقه سخت‌تر از تکثیر بونسای از طریق بذره و بیشتر افرادی این روش رو به کار میگیرن که مهارت کافی داشته باشن بهترین زمان برای گرفتن قلمه زمانیه که گیاه توی فصل رشد باشه. مرداد و شهریور بهترین ماه برای مناطق گرمسیری و فروردین و اردیبهشت بهترین ماه برای مناطق معتدل هستن.

قلمه انتخاب شده باید کاملاً سالم باشه. قلمه انتهایی و قلمه پاشنه‌دار دو نوع قلمه هستن که میشه برای تکثیر بونسای ازشون استفاده کرد. بعد از اینکه قلمه ها انتخاب شده و برش داده شدن باید در یک گلدون سفالی که با خاک پیت ماس و کوکوپیت پر شده قرارشون بدید. از هورمون سرادیکس میشه برای ریشه زایی استفاده کرد. بعد از کاشت قلمه، قلمه رو آبیاری کنید. قلمه باید در نور غیر مستقیم قرار بگیره.

زمانی که قلمه به اندازه کافی ریشه و برگ داد؛ میشه گلدون رو عوض کرد.

تکثیر بونسای جنسینگ

نحوه هرس بونسای جنسینگ

در نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ به مباحث مربوط به هرس این گیاه هم پرداخته میشه. هرس برگ، ریشه و ساقه در فصل بهار و پاییز انجام میشه. زمانی که قراره خاک گلدون تعویض بشه عمل هرس ریشه هم انجام میشه. عمل هرس ریشه باید در فصل بهار انجام بشه؛ برای این کار باید خاک بونسای کاملا مرطوب باشه؛ گلدون بونسای رو وارونه کنید و با زدن چند ضربه به پشتش بونسای به آرومی خارج میشه.

بدون اینکه ریشه های بونسای زخمی بشه؛ به آرومی خاک اطراف ریشه ها رو کنار بزنید و ریشه رو  به آرومی شستشو بدید. بعد ریشه های بلند و ریشه هایی که از گلدون در حال خارج شدن هستن کوتاه میشن. تقریباً یک سوم ریشه ها از اطراف هرس میشن. و بعد بونسای مجدداً به گلدون منتقل میشه. در هرس ریشه، ریشه های متفرقه هرس میشه و دست به ریشه اصلی زده نمیشه.

در زمان رویش بونسای بهتره عمل هرس برگ هم انجام بشه. در فصل اول رویش بهتره تعداد برگ ها رو به 3 عدد برسونید و بقیه برگ ها رو هرس کنید.

برای اینکه گیاه همواره کوچیک بمونه؛ باید جوانه های انتهایی رو قطع کرد. زمانی هم که جوانه های کناری رشد میکنن باید تنها سه برگ رو روی ساقه ها نگه داشت و بقیه برگ ها و جوانه های انتهایی رو قطع کرد.

قطع کردن برگ های بزرگ گیاه بونسای هم موقع هرس کردن باید مد نظر قرار بگیره.

علت ریزش برگ بونسای جنسینگ

آبیاری زیاد، آبیاری کم و سنگین شدن خاک میتونه از عوامل شایع ریزش برگ بونسای باشه. در صورتی که بونسای از خاک سبکی برخوردار نباشه؛ آب در خاک سنگین بونسای تجمع پیدا کرده و در نتیجه به مرور زمان باعث خفگی ریشه میشه. ریزش برگ ها یکی از نشونه های خفگی ریشه هست.

کم آبی و خشک بودن محیط گیاه میتونه باعث ریزش برگ های بونسای بشه. به خاطر همین توصیه میشه به مقدار کافی گیاه آبیاری بشه و روزانه روی برگ هاش غبارپاشی انجام بشه.

با هم بخوانیم:

کود مناسب سانسوریا چیست؟

سوالات متداول درباره نگهداری بونسای جنسینگ

نیاز آبی بونسای جینسینگ چقدره؟

این بونسای جزو گیاهان با نیاز آبی زیاده به خاطر همین باید هر روز آبیاری بشه

علت سوختگی جلو و حاشیه برگ ها چیه؟

 آبیاری کم، قرار گرفتن گیاه در دمای بالا، کوددهی بیش از اندازه، استفاده از آفت کش های زیاد میتونه جزو این دلایل باشه …

علت سیاه شدن برگ بونسای جنسینگ چیه؟

علت سیاه شدن برگ بونسای میتونه وابسته به عوامل متعددی باشه. بیماری لکه سیاه یا لکه برگی یکی از این عواملیه که در اثر حمله قارچ های بیماری زا به گیاه رخ میده. در صورتی که لکه های سیاه با حلقه های زرد روی برگ ها مشاهده شد؛ باید بلافاصله برگ هایی با چنین خصوصیاتی رو جدا کنید و مقداری قارچ کش با آب مخلوط کنید و به گیاه اسپری کنید …

علت ریزش برگ بونسای جنسینگ چیه؟

آبیاری زیاد، آبیاری کم و سنگین شدن خاک میتونه از عوامل شایع ریزش برگ بونسای باشه. در صورتی که بونسای از خاک سبکی برخوردار نباشه؛ آب در خاک سنگین بونسای تجمع پیدا کرده و در نتیجه به مرور زمان باعث خفگی ریشه میشه. ریزش برگ ها یکی از نشونه های خفگی ریشه هست …

خلاصه نکات مقاله نگهداری بونسای جنسینگ

نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ نسبت به سایر بونسای ها راحت تره. این بونسای از خانواده موراسه و از طریق کشت بذر و قلمه ساقه میشه پرورشش داد. برای نگهداری این بونسای باید دقت کنید که به محیطی با دمای 20 تا 30 درجه سانتیگراد نیازه. این بونسای باید در محیط پر نور اما غیر مستقیم قرار بگیره. آبیاری در تابستون هفته ای دو بار و در زمستان هفته ای یه بار کفایت میکنه.

5 دیدگاه در “نحوه نگهداری و تکثیر بونسای جنسینگ

  1. dream land گفت:

    سلام روز بخیر
    من درختچه جنسینگ داشتم خواستم مثلا تقویتش کنم بهش کود دادم و دو هفته بعد خشک شد.

    1. کارشناس رزفارست گفت:

      سلام روزتون بخیر!
      نباید کود دهی رو اصطلاحا در فصل خواب گیاه یعنی پاییز و زمستون انجام بدید

    2. کارشناس رزفارست گفت:

      سلام چه کودی دادین؟

  2. داریوش گفت:

    .سلام منظور از کود دهی چه نوع کودی است؟ کودهای تقویتی مایع را هم شامل میشه ودر پاییز و زمستان‌نباید بدهیم ؟

    1. کارشناس رزفارست گفت:

      سلام و درود
      در جواب به این سوال که بهترین کود برای بونسای چیست؟ باید بگوییم کودی متعادل که دارای فسفات، نیتروژن و پتاسیم باشد، بهترین کود برای بونسای خواهد بود
      بهترین و مناسب ترین زمان کوددهی گیاه بونسای در اوایل فصل بهار می باشد و دلیل این امر هم آن است که در این زمان مقدار زیادی از نیتروژن جهت رشد گیاهان جوان که قصد دارید رشدی سریع و قوی داشته باشند، ضروری می باشد و فصل بهار این مقدار نیتروژن را برای گیاه فراهم می سازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *