نگهداری از گل و گیاه

آیا نجات گل در حال خشک شدن امکان پذیر است؟

how to Save the flowers from drying ou
3.6/5 - (5 امتیاز)

نجات گل باکس گل یا گل های آپارتمانی از خشک شدن با روش های ساده‌ای مثل تغییر شرایط محیطی گیاه امکان پذیره. اگه گل در حال خشک شدن باشه؛ قبل از هر اقدامی باید بررسی بشه که آیا شرایطی که گیاه در اون قرار داره نیازهای گیاه رو رفع میکنه. به همین خاطر توی این مطلب به طور کامل شرایط نجات گل خشکیده رو مورد بررسی قرار دادیم.

نحوه نجات گل در حال خشک شدن

یکی از شباهت های اساسی بین گل ها و انسان ها اینه که گل ها برای نشاط و زنده موندن به تغذیه، آب، شرایط محیطی مساعد و هوای مطلوب نیاز دارن. واضحه که بر هم خوردن این شرایط میتونه زندگی گیاه رو تهدید کنه و گیاه رو در معرض خشک شدن قرار بده. اگه به موقع شرایط نامساعد گیاه به شرایط مساعد تبدیل بشه گیاه در حال خشک شدن نجات پیدا میکنه.

نحوه نجات گل در حال خشک شدن

علت خشک شدن گل رز در گلدان

قرار دادن گلدون گل رز مقابل وسایل سرمایشی مثل کولر، قرار دادن گلدون گل رز در کنار وسایل گرمایشی مثل کنار بخاری و شوفاژ، آب ندادن به موقع به گیاه، افراط در آبیاری و باتلاقی شدن خاک گیاه، سنگین بودن خاک و مناسب نبودن زهکشی خاک، حمله آفت ها به گلدون، تنگ بودن جای گل و کمبود نور از دلایلیه که باعث میشه گلدون گل رز خشک بشه.

تعویض گلدون گیاه: بعضی از مواقع تعویض گلدون گیاه میتونه یکی از راه های نجات گل در حال خشک شدن باشه. علتش اینه که مواد مغذی موجود در خاک گلدون تموم میشه و گیاه در برابر اتمام مواد غذایی واکنش میده. از طرفی ممکنه به علت رشد ریشه های گل، جای گلدون تنگ بشه و امکان تنفس ریشه ها به خوبی وجود نداشته باشه؛ وقتی گلدون به همراه خاک گل عوض میشه، شرایط مجدد مساعد شده و در نتیجه گیاه نجات پیدا میکنه.

نور: نور زیاد و هوای گرم میتونه برای بسیاری از گیاهان مضر باشه. برخی از گیاهان بعد از قرار گرفتن در چنین شرایطی خشک شده و دچار سوختگی برگ میشن؛ منتقل کردن گیاهان به سایه و هوای خنک تر و تنظیم نور میتونه باعث نجات گل در حال خشک شدن بشه.

آفات: یکی از دلایل خشک شدن گیاهان حمله آفات و حشراته. با استفاده از آفت کش ها میشه گل در حال خشک شدن رو نجات داد. برای نجات گل در حال خشک شدن کافیه با توجه به نوع آفت، آفت کش مخصوص رو تهیه کرد و اون رو روی گیاه اسپری کرد. اگه نمیدونید که از چه آفت کشی باید استفاده کرد؛ کافیه گل رو به یه گیاه پزشک نشون بدید. برخی از آفت کش های خونگی هم میتونن برای از بین بردن آفت ها موثر باشن؛ مثلاً مخلوط چند قاشق روغن اکالیپتوس با یک قاشق صابون مایع خونگی و یک لیوان آب و اسپری کردن اون روی گیاهان آلوده به آفات میتونه حشرات و آفاتی مثل شته، هیره و ریشک بال رو نابود کنه.

مخلوط 2 قاشق چای خوری روغن چریش با یک قاشق صابون مایع یا مایع ظرفشویی به همراه 200 سی سی آب میتونه روی انواع حشره ها و آفات موثر باشه.

بیشتر بخوانید:

علت توقف رشد گیاهان

از بین بردن پشه سیاه گلدان

چگونه خاک گلدان را تقویت کنیم؟

خاک مناسب سانسوریا چیست؟

نجات درخت و درختچه خشک شده

درختان در اثر عوامل مختلفی از جمله کاهش مرغوبیت و حاصلخیزی خاک، آبیاری کم، آلودگی آب، آلودگی هوا، نشت مواد نفتی، بیماری های گیاهی، حمله آفات و میکروارگانیسم ها به ریشه و ساقه گیاه، قرار گرفتن ریشه گیاه در چمن و بتن، آتش سوزی و عوامل انسانی ممکنه دچار خشکی بشن و بمیرن.

سوالی که ذهن خیلی از افراد رو به خودش مشغول کرده اینه که آیا احتمال نجات و احیای درخت خشکیده وجود داره یا نه؟

برای جواب دادن به این سوال باید جنبه های زیادی رو مد نظر قرار داد. کارشناسان برای بررسی احتمال درخت خشکیده خاک و ریشه گیاه رو در آزمایشگاه مورد آنالیز قرار میدن.  

با بررسی خاک گیاه مشخص میشه که آیا علت خشکی گیاه مربوط به کمبود مواد مغذی و کاهش کیفیت خاک هست یا نه؟ اگه کیفیت خاک پایین و مواد غذایی خاک رو به اتمام باشه، با اضافه کردن خاک برگ، کود حیوانی، اسید فسفریک و کلات آهن خاک رو غنی میکنن. با غنی شدن خاک احتمال احیای درخت خشک شده افزایش پیدا میکنه. برخی افراد با تزریق کردن کود مایع به درختان باعث احیاشون میشن.

آنالیز ریشه گیاه میتونه بیماری هایی که درخت بهش دچار شده رو مشخص کنه. رفع بیماری های گیاه، استفاده از آفت کش ها، میتونه باعث احیای درخت خشک شده بشه.

پک ها کود رزفارست، غذای گیاهان شما!

با خرید پک های کود رزفارست، حدودا 6 ماه گیاهان خود را تغذیه کنید و از شادابی و طراوت آن ها لذت ببرید! آموزش استفاده و نحوه مصرف کود ها در پک ها وجود دارند و علاوه بر آن تیم پشتیبانی رزفارست، 24 ساعته پاسخگو می باشند. 

نجات درخت و درختچه خشک شده

دیگر مطالب: بهترین کود شیمیایی برای گیاه آپارتمانی

خدمتی رایگان از رزفارست، برای دریافت مشاوره درباره نگهداری از گل و گیاه خود تنها کافیست یا با شماره تلفن 77823049-021 تماس بگیرید و یا شماره تلفن خود را از طریق فرم زیر برای ما ارسال کنید تا کارشناسان در سریع ترین زمان ممکن با شما تماس بگیرند!

علت پژمرده شدن گل ناز یخی

گل ناز یخی تقریباً شبیه به خانواده ساکولنت هاست و در برابر کم آبی تا حدودی مقاومه ؛ به همین خاطر کمبود آب، کمتر باعث پژمرده شدن این گل میشه. علت پژمرده شدن گل ناز یخی میتونه وابسته به دلایل مختلفی باشه. باید دقت کرد که به هیچ عنوان نباید به این گیاه زیاد آب داد. زمانی که خاک گیاه خشک شد زمان مناسب آبیاری این گیاهه. آبیاری زیاد میتونه باعث از بین رفتن این گل بشه.

این گیاه آفتاب دوسته و روزانه بین 6 تا 8 ساعت نور نیاز داره. قرار گرفتن این گیاه در تاریکی و سایه مطلق میتونه باعث پژمردگی گیاه بشه.

ممکنه گاهی شته ها به این گیاه حمله کنن. در این مواقع بهتره با توجه به جمعیت شته ها راهکارهای لازم برای از بین بردنشون رو انجام داد. اگه جمعیت شته ها کمه کافیه پنبه آغشته به الکل یا مایع ظرفشویی رو روی گیاه بکشید؛ این کار باعث حذف شته ها میشه. اگه جمعیت شته ها در گیاه زیاده باید گل ناز یخی رو به هوای آزاد منتقل و به خوبی سمپاشیش کنید.

در صورتی که شته ها از بین نرن به مرور زمان میتونن باعث پژمردگی و از بین رفتن گیاه بشن.

قرار گرفتن این گیاه در سرما در دمای منفی 5 درجه سانتیگراد میتونه از بین ببرتش.

نجات گل رز در حال خشک شدن

گل رز از گل های پرطرفداره که ایرانیان در باغچه های خونشون این گل رو به طور زیاد کشت میکنن. عوامل زیادی میتونه باعث خشک شدن گل رز بشه. قبل از کشت این گیاه بهتره با نحوه مراقبت ازش آشنایی پیدا کنید. گل رز تقریباً در تمامی شرایط آب و هوایی قابلیت رشد داره.

رطوبت زیاد خاک و آبیاری زیاد میتونه باعث خشک شدن رز بشه؛ چون آبیاری زیاد باعث حمله انواع قارچ ها به ریشه گیاه میشه و ریشه پوسیده میشه. اولین اقدامی که برای نجات گل رز در حال خشک شدن میشه انجام بدید متوقف کردن آبیاری در صورت رطوبت بالای خاکه. بعد از اون باید نور گیاه رو مورد بررسی قرار بدید. گل رز باید در سایه آفتاب قرار داشته باشه؛ به این معنی که در محلی وجود داشته باشه که نور مستقیم و شدید خورشید بهش نتابه. آفتاب ملایمی که در بهار و تابستون مناطق کوهستانی وجود داره میتونه برای این گیاه مناسب باشه.

وجود آفت هایی مثل کنه تارتن میتونه باعث خشکی این گیاه بشه؛ استفاده از سموم کنه کش میتونه باعث احیای این گیاه بشه.

تقویت گل رز در احیاش نقش موثری داره؛ کودهایی که به اندازه مساوی نیتروژن فسفر و پتاسیم دارن؛ بهترین کود برای گل رز به شمار میرن.  

مخلوطی از نمک اپسوم، کنجاله ماهی و پودر استخوان میتونه برای تقویت گل رز موثر باشه.

علت خشک شدن گل رز چیست؟

پی بردن به علت خشک شدن گل رز اولین قدم برای نجات گل در حال خشک شدنه.

ریختن کود شیمیایی زیاد پای گل، آبیاری گل بلافاصله بعد کود دادن، آبیاری کم، آلوده شدن ساقه، برگ و ریشه به انواع قارچ ها، ایجاد بیماری گال طوقه در اثر حمله باکتری های آگروباکتریوم، حمله نماتدها به گل رز، حمله آفات چوبخوار به گل رز میتونه از عواملی باشه که منجر به خشک شدن گل رز میشن‌.

علت خشک شدن گل رز در گلدان

🥀احیای گل رز خشک شده 🌹

ممکنه با چند ترفند ساده مثل تعویض گلدون و عوض کردن محل گیاه، گل رز خشک شده احیا بشه. اگه گل رز در گلدونه و ریشه هاش از سوراخ های زهکشی گلدون به بیرون راه پیدا کردن موقع تعویض گلدونه.

در تعویض گلدون باید دقت زیادی بشه. موقعی که گیاه تازه آبیاری شده، تعویض گلدون به هیچ وجه پیشنهاد نمیشه؛ چون خاک به ریشه گیاه میچسبه و اگه خاک از ریشه جدا بشه، ریشه زخمی میشه و گیاه روند خشک شدن رو با سرعت بیشتری ادامه میده. خاک گیاه موقع تعویض گلدون نباید خشک باشه؛ خاک در هنگام تعویض گلدون باید به صورت نسبی مرطوب باشه.

اگه ریشه های گیاه حالت ضخیم و سفید نداشته باشن؛ به احتمال زیاد ریشه در حال بیمار شدن یا پوسیدگیه. شستن ریشه به آرومی با آب، هرس ریشه و چیدن قسمت های پوسیده، ریختن قارچ کش یا آفت کش در خاک و شستن ریشه با قارچ کش و آفت کش ارگانیک میتونه باعث احیای گل رز خشک شده بشه.

بهتره به جای استفاده از قارچ کش و آفت کش کل خاک گیاه رو عوض کرد.

بعد از اینکه گلدون گل رز عوض شد برای جلوگیری از وارد شدن شوک بهش کمی آب قند رقیق شده به گیاه بدید.

جلوگیری از پژمرده شدن گل

بهترین راه جلوگیری از پژمرده شدن گل🥀، شناخت نیازهای اساسی گله. گل ها با همدیگه تفاوت های اساسی دارن. برخی از گل ها سایه دوست، برخی آفتاب دوست، برخی مقاوم به کم آبی و برخی در مقابل کم آبی سریعاً دچار تنش میشن. برخی سرمادوست و برخی از گیاهان گرما دوست هستن. زمانی که یه گل خریداری میشه باید در خصوص واریته خریداری شده تحقیق کرد و بهترین شرایط رو برای گیاه به وجود آورد🌹!

اگه گل در باغچه کاشته شده؛ باید با آفات و حشرات گیاه خوار مبارزه بشه. تکون دادن گیاه در اول صبح، گذاشتن تله های مختلف برای آفات در باغچه، و چین کردن علفهای هرز و مالچ پاشی برای جلوگیری از رشد علف های هرز، کشت گیاهانی مثل سیر برای دور کردن آفات و حشرات در کنار گل ها، کوددهی مرتب حداقل ماهی یک بار در فصل بهار و تابستون، ریختن کود دامی پوسیده در باغچه، هرس کردن به موقع گیاه، سمپاشی کردن در مواقع لزوم، توجه به نیاز آبی گیاه میتونه از پژمرده شدن گل ها جلوگیری کنه.

برای نجات گل در حال خشک شدن میشه نمونه ای از برگ های گیاه رو به گیاه پزشک نشون داد؛ گیاه پزشک با بررسی برگ های گیاه وجود یا عدم وجود بیماری رو در گیاه تشخیص میده و در صورت ابتلا بودن گیاه به بیماری فیزیولوژیکی برای گیاه، کود و در صورت مبتلا بودن به بیماری میکروبی برای گیاه سم تجویز میشه.

سوالات متداول درباره نجات گل در حال خشک شدن

علت خشک شدن گل رز در گلدان چیه؟

قرار دادن گلدون گل رز مقابل وسایل سرمایشی مثل کولر، قرار دادن گلدون گل رز در کنار وسایل گرمایشی مثل کنار بخاری و شوفاژ، آب ندادن به موقع به گیاه، افراط در آبیاری و باتلاقی شدن خاک گیاه، سنگین بودن خاک و مناسب نبودن زهکشی خاک، حمله آفت ها به گلدون، تنگ بودن جای گل و کمبود نور از دلایلیه که باعث میشه گلدون گل رز خشک بشه …

چجوری از پژمرده شدن گل جلوگیری کنیم؟

بهترین راه جلوگیری از پژمرده شدن گل، شناخت نیازهای اساسی گله …

علت خشک شدن گل رز چیه؟

ریختن کود شیمیایی زیاد پای گل، آبیاری گل بلافاصله بعد کود دادن، آبیاری کم، آلوده شدن ساقه، برگ و ریشه به انواع قارچ ها، ایجاد بیماری گال طوقه در اثر حمله باکتری های آگروباکتریوم، حمله نماتدها به گل رز، حمله آفات چوبخوار به گل رز میتونه از عواملی باشه که منجر به خشک شدن گل رز میشن‌ …

علت پژمرده شدن گل ناز یخی چیه؟

گل ناز یخی تقریباً شبیه به خانواده ساکولنت هاست و در برابر کم آبی تا حدودی مقاومه ؛ به همین خاطر کمبود آب، کمتر باعث پژمرده شدن این گل میشه. علت پژمرده شدن گل ناز یخی میتونه وابسته به دلایل مختلفی باشه. باید دقت کرد که به هیچ عنوان نباید به این گیاه زیاد آب داد. زمانی که خاک گیاه خشک شد زمان مناسب آبیاری این گیاهه. آبیاری زیاد میتونه باعث از بین رفتن این گل بشه …

خلاصه نکات مقاله نجات گل در حال خشک شدن

نجات گل در حال خشک شدن دغدغه بسیاری از افرادیه که در خونه گیاه آپارتمانی نگهداری میکنن. قبل از  اینکه گیاه در معرض خشک شدن قرار بگیره؛ بهتره افراد با روش های جلوگیری از خشک شدن گیاهان آشنا بشن. کوددهی به موقع گیاه، پرهیز از آبیاری کردن بعد از کوددهی، تعویض به موقع گلدون، آبیاری به موقع، عدم نگهداری گیاه در کنار کولر یا بخاری، مبارزه با آفات و حشرات، نابودی به موقع آفات و حشرات، مبارزه اصولی با بیماری های میکروبی گیاه میتونه از خشک شدن گیاه جلوگیری کنه و در خیلی از موارد باعث نجات گل در حال خشک شدن بشه.

2 دیدگاه در “آیا نجات گل در حال خشک شدن امکان پذیر است؟

  1. رعنا نیری گفت:

    امیدوارم راهکاری که برای نجات گیاه آپارتمانی دادید واقعا جواب بده. من ی هفته رفتم مسافرت وبرگشتم دیدم همه گلام خراب شدن.

    1. کارشناس رزفارست گفت:

      اگه خیلی دیر نشده باشه حتما جواب میده 😃
      برای اینکه وقتی مسافرت میرید گیاهاتون از خشکی نمیرن میتونید از این چندتا راهکار ساده که تو مقاله زیر معرفی شده استفاده کنید.
      https://roseforest.ir/a-simple-way-to-irrigate-houseplants/

      اگرم کلا سفر زیاد میرید و خیلی نمی‌تونید شرایط نگهداری گیاه آپارتمانی هاتون رو رعایت کنید پیشنهاد میدم گیاهای آپارتمانی مقاوم با شرایط نگهداری ساده خریداری کنید که خیلی هم زیبا هستن.
      https://roseforest.ir/product-tag/plants-with-simple-care/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *